Overslaan en naar de inhoud gaan

Quentin Tarantino

Ronald Rovers

Is Quentin Tarantino een over het paard getilde postmoderne cinefiel of een belangrijke regisseur met een eigen verhaal? Of allebei? En wat is dat eigen verhaal dan? Voor de ene criticus is zijn nieuwste film Inglourious Basterds aanleiding om Tarantino een idiot de la cinematheque te noemen en hem morele lafheid te verwijten, terwijl de andere juist de morele kracht van de film prijst. Hoe passen Kill Bill en Jackie Brown in zijn oeuvre? En waarom is Jackie Brown volgens velen zijn beste film? Niemand kon vijftien jaar geleden om de kracht van Pulp Fiction heen. Maar dat wil niet zeggen dat we zijn andere films kritiekloos moeten toejuichen. Een analyse van Tarantino’s brein, soms met een fileermes en dan weer met een bazooka.

Ronald Rovers is filmcriticus voor nationale en internationale tijdschriften en websites. Hij heeft gewerkt voor oa. NRC, Filmkrant en NPS cultura.

 

Ook in deze serie

Zie ook

Martha Nussbaum | Co-speaker: Liesbeth Korthals Altes
Why Democracy Needs the Humanities
English

The value of the arts is no longer self-evident, nor is research and education in the arts.