Overslaan en naar de inhoud gaan

Quentin Tarantino

Ronald Rovers

Is Quentin Tarantino een over het paard getilde postmoderne cinefiel of een belangrijke regisseur met een eigen verhaal? Of allebei? En wat is dat eigen verhaal dan? Voor de ene criticus is zijn nieuwste film Inglourious Basterds aanleiding om Tarantino een idiot de la cinematheque te noemen en hem morele lafheid te verwijten, terwijl de andere juist de morele kracht van de film prijst. Hoe passen Kill Bill en Jackie Brown in zijn oeuvre? En waarom is Jackie Brown volgens velen zijn beste film? Niemand kon vijftien jaar geleden om de kracht van Pulp Fiction heen. Maar dat wil niet zeggen dat we zijn andere films kritiekloos moeten toejuichen. Een analyse van Tarantino’s brein, soms met een fileermes en dan weer met een bazooka.

Ronald Rovers is filmcriticus voor nationale en internationale tijdschriften en websites. Hij heeft gewerkt voor oa. NRC, Filmkrant en NPS cultura.

 

Ook in deze serie

Zie ook

Placeholder
Nederlands

Er was een tijd dat “Kapitalisme” een vies woord was. Kapitalisme stond voor uitbuiting. Van arbeiders, van de Derde Wereld of van de natuur.

Carel ter Linden, nagesprek met Peter Barthel en Geurt Henk van Kooten
Nederlands

Over een ster die stilstond

Carel ter Linden
 
Raphael Rodan, Karima el Fillali and others
Music and Stories inspired by Andalusian Culture
English

Studium Generale celebrates the end of the year with a special literary-musical program inspired by poetry and stories from the illuminated streets of Córdoba and the historic b