Overslaan en naar de inhoud gaan

Quentin Tarantino

Ronald Rovers

Is Quentin Tarantino een over het paard getilde postmoderne cinefiel of een belangrijke regisseur met een eigen verhaal? Of allebei? En wat is dat eigen verhaal dan? Voor de ene criticus is zijn nieuwste film Inglourious Basterds aanleiding om Tarantino een idiot de la cinematheque te noemen en hem morele lafheid te verwijten, terwijl de andere juist de morele kracht van de film prijst. Hoe passen Kill Bill en Jackie Brown in zijn oeuvre? En waarom is Jackie Brown volgens velen zijn beste film? Niemand kon vijftien jaar geleden om de kracht van Pulp Fiction heen. Maar dat wil niet zeggen dat we zijn andere films kritiekloos moeten toejuichen. Een analyse van Tarantino’s brein, soms met een fileermes en dan weer met een bazooka.

Ronald Rovers is filmcriticus voor nationale en internationale tijdschriften en websites. Hij heeft gewerkt voor oa. NRC, Filmkrant en NPS cultura.

 

Ook in deze serie

Zie ook

Maaike Meijers
Nederlands

In M. Vasalis. Een biografie ontvouwt zich een uniek vrouwenleven in de twintigste eeuw. De dichter M.

Mens is een zachte machine
Mirjam van Hengel en Frans van Deursen (zang)
Dichter en bioloog
Nederlands

Voor dichter en bioloog Leo Vroman zijn kunst, wetenschap en liefde onlosmakelijk met elkaar verbonden. 

Placeholder
Dr. Alex Belenky
Myths and realities
English

The electoral system in the United States of America is complicated and differs from systems we know in Europe.