Skip to main content

Quentin Tarantino

Ronald Rovers

Is Quentin Tarantino een over het paard getilde postmoderne cinefiel of een belangrijke regisseur met een eigen verhaal? Of allebei? En wat is dat eigen verhaal dan? Voor de ene criticus is zijn nieuwste film Inglourious Basterds aanleiding om Tarantino een idiot de la cinematheque te noemen en hem morele lafheid te verwijten, terwijl de andere juist de morele kracht van de film prijst. Hoe passen Kill Bill en Jackie Brown in zijn oeuvre? En waarom is Jackie Brown volgens velen zijn beste film? Niemand kon vijftien jaar geleden om de kracht van Pulp Fiction heen. Maar dat wil niet zeggen dat we zijn andere films kritiekloos moeten toejuichen. Een analyse van Tarantino’s brein, soms met een fileermes en dan weer met een bazooka.

Ronald Rovers is filmcriticus voor nationale en internationale tijdschriften en websites. Hij heeft gewerkt voor oa. NRC, Filmkrant en NPS cultura.

 

Also in this series

See also

Met oa. Hans Achterhuis en Sally Haslanger
Nederlands

Op vrijdagavond 10 april is het Groninger Forum weer het toneel van de Groningse Nacht van de Filosofie.

Auke Hulst: Zwemmen in brak water
Auke Hulst
Landschap als decor, actor en metafoor
Nederlands

Van de alledaagse landschappen in ‘gangbare’ literatuur, tot de verzonnen werelden van science fiction en fantasy, van verstedelijkte gebieden tot de wildste natuur, het la