Skip to main content
English
Time
16:30 – 18.00
Location

Martinikerk
Groningen
Netherlands

Tickets
Free entrance with ticket

Why Left is not Woke

Engels gesproken / English spoken
Susan Neiman, coreferenten Alicja Gescinska & Johan Fretz

Velen die zichzelf als links beschouwen, hebben de filosofische ideeën losgelaten die cruciaal zijn voor elk links standpunt: een verbintenis tot universalisme, een geloof in de mogelijkheid van vooruitgang, en een stevig onderscheid tussen macht en rechtvaardigheid. Deze ideeën zijn met elkaar verbonden en hebben hun wortels in de veel verguisde Verlichting. Want de gangbare opvatting heden ten dage is dat de Verlichting racistisch, eurocentristisch en kolonialistisch was.

In de Van der Leeuw-lezing laat Susan Neiman zien dat juist de Verlichting de kritiek op het eurocentrisme en kolonialisme heeft uitgevonden. Aan de hand van enkele filosofische teksten en historische gebeurtenissen toont ze hoe de onjuiste opvatting van de Verlichting kon ontstaan. Het huidige links heeft zichzelf hierdoor concepten ontnomen die cruciaal zijn om weerstand te bieden aan rechtse tendensen. Door te laten zien dat de Verlichting streed voor emancipatie en waardigheid, kunnen we niet alleen het echte universalisme dat zij voorstond nieuw leven inblazen, maar ook tonen hoe menselijke waardigheid en menselijke verschillen met elkaar te verzoenen zijn.

Van der Leeuw-lezing
De Van der Leeuw-lezing is een initiatief van de stad Groningen, de provincie Groningen, de Hanzehogeschool, de Rijksuniversiteit Groningen en het Universitair Medisch Centrum Groningen, de Stichting Martinikerk en de Volkskrant.

Let op: de lezing is Engels gesproken.

Note: the lecture is English spoken

Also in this series

See also

Placeholder
Nico ter Linden | Geurt Henk van Kooten
En andere geboorteverhalen
Nederlands

En het geschiedde in die dagen …”. Zo begint een van de bekendste bijbelverhalen: het Kerstverhaal.

Rich Medina
English

Hip hop's extraordinary origins, evolution, and influence on worldwide culture over the past forty years provide a unique opportunity to explore its impact not only on dance, ar