Skip to main content
Theme
In series
Nederlands

Het ondernemersgen

Josette Dijkhuizen

Wat onderscheidt topondernemers van minder succesvolle collega’s? Wat zijn de eigenschappen die een rol spelen? En zijn deze aangeboren of te leren?

Waarom is de ene ondernemer succesvoller dan de ander? Het succes van een nieuw bedrijf valt of staat met de persoonlijkheid van de ondernemer. In de krant lees je vaak over een rasondernemer, echte ondernemers en ondernemersfamilie. De echte visionairs lopen op de troepen vooruit. Ze hebben visie, doorzettingsvermogen en durf. Maar zijn dit eigenschappen die zijn aangeboren? Of kun je ze ook leren? Om achter de succesfactoren te komen van topondernemers deed Josette Dijkhuizen uitgebreid literatuuronderzoek en interviewde ze twintig succesvolle ondernemers, onder wie Joke van der Ven van Brief op Bestelling.

Josette Dijkhuizen is ondernemer en eigenaar van De Zakencoach, het bedrijf waarmee ze ondernemers begeleidt. Voor haar boek ‘Het Ondernemersgen’ heeft ze interviews afgenomen met o.a. Wim van der Leegte van de VDL Groep, Peter Swinkels van Bavaria, Jan Zeeman en ontwerper Jan des Bouvrie. Ze is momenteel bezig met haar promotieonderzoek naar het succes van ondernemerschap.
Joke van der Ven is zakenvrouw en oprichter van ondernemingen als Brief op Bestelling en Profielopbestelling.

Interessante links
Boek Josette Dijkhuizen Het ondernemersgen
Joke van der Ven

Georganiseerd ism. studievereniging EBF

See also

Placeholder
Aletta Jacobs Lezing 2005
Dr. Kaouthar Darmoni. Coreferent: Mr. TIneke Lodders
Vrouwen naar de top
Nederlands

Waarom staat Nederland steevast onderaan op lijstjes over arbeidsparticiptie van vrouwen, meestal samen met Ierland of een land als Botswana?

Rob Siebelink, Bridget Spoor e.a.
Hoe onafhankelijk is het universiteitsblad?
Nederlands
Bij de Ukrant werken journalisten die onafhankelijk over de universiteit schrijven, maar ze worden ook door de instelling betaalt. Kan dat eigenlijk wel?
Placeholder
Drs. Wilbert Schreurs
Over commercials als spiegel van onze leefwereld
Nederlands

Aan reclame valt niet te ontkomen. Elke dag zien we tientallen billboards en krijgen we talloze commercials en advertenties op ons afgevuurd.