Overslaan en naar de inhoud gaan
Thema
Over de grenzen van de letteren
Nederlands
Locatie

Academiegebouw
Broerstraat 5
Groningen
Nederland

Tickets
€ 4,- / € 2,- SG-kortingspas / studenten gratis

Hier beginnen

Ellen Deckwitz in gesprek met Bram Douwes

Programmamaker en journalist Bram Douwes gaat  in gesprek met Ellen Deckwitz over haar leven en werk. Van haar studententijd in Groningen tot haar rol als columnist en popularisator van de dicht- en schrijfkunst.

Waarom vindt zij het belangrijk om poëzie voor een breed publiek toegankelijk te maken? Waarom zijn ‘kunstuitleggers’ eigenlijk zo populair? En hoe relevant zijn de meningen van een columnist?

Het werk van schrijver, dichter en literatuur­wetenschapper Ellen Deckwitz (Deventer, 1982) is een mix van donker en licht, van lach en mokerslag. Niet voor niets noemde collega Ingmar Heytze haar oeuvre de liefdesbaby van Mary Poppins en Tim Burton. In 2011 debuteerde ze met de dichtbundel De steen vreest mij waarin via 28 gedichten een tragische familiegeschiedenis wordt ontrafeld. De bundel werd bekroond met de C. Buddingh’-prijs voor het beste poëziedebuut, en opgevolgd door de bundels Hoi Feest (2012, C.C.S.Cronestipendium) en De blanke gave (2015). Sinds 2015 is ze actief als columnist voor onder meer NRC Handelsblad, De Morgen en De Taalunie, waarin ze schrijft over literatuur, cultuur en sport. Verhalen van haar hand verschenen onder meer in Gekrenkt en Hongerig (Das Mag,2016). Deckwitz is bovendien auteur van het alom geprezen handboek gedichten-begrijpen-voor-beginners, Olijven moet je leren lezen (2016), waarvan er inmiddels meer dan tienduizend exemplaren zijn verkocht.

Deckwitz is een bevlogen schrijfdocent, die de afgelopen tien jaar aan diverse universiteiten, hogescholen en middelbare scholen creative writing en literatuuranalyse doceerde.

Ook in deze serie

Zie ook

Placeholder
Thomas von der Dunk, Bas Heijne, Dick de Boer, Ineke Velduis-Meester
Nut en nadeel van een historische canon
Nederlands

Hoewel het vak geschiedenis zich in ons onderwijs maar amper zeker weet, was de belangstelling voor ons verleden nog nooit zo groot.

Placeholder
Prof.dr. Coen Tamse
Curious about the Dutch?
English

The Netherlands monarchy is everybody’s food for conversation. Some say it is a necessary, unifying force in a deeply divided society.

Placeholder
Cees Fasseur
lezing en gesprek
Nederlands

In de jaren vijftig van de vorige eeuw wist Greet Hofmans, een soort Jomanda avant la lettre, het Koninklijk Huis in twee kampen te splijten: Prins Bernhard en zijn dochters aan