Overslaan en naar de inhoud gaan
Nederlands

Sociale Media en Netwerken

Rafael Wittek, Frank Willems, Hans Risselada, Frido van Driem

De opkomst van sociale media en netwerksites creëert niet alleen nieuwe manieren van netwerken, maar biedt ook nieuwe mogelijkheden voor marketing.
Iedereen maakt deel uit van een sociaal netwerk. Sterker nog, vrijwel iedereen maakt deel uit van meerdere netwerken van vrienden, collega’s, kennissen en familie. Ook virtuele netwerken zijn tegenwoordig niet meer weg te denken; miljoenen mensen hebben een profiel op sociale media als Hyves, Facebook of LinkedIn.
Sociale netwerken zijn voer voor psychologen die de onderlinge relaties binnen groepen onderzoeken en zo informatie krijgen over zaken als populariteit onder jongeren, rookgedrag of de verspreiding van een besmettelijke ziekte. Sociale netwerken en de manier waarop mensen binnen een netwerk elkaar beïnvloeden vormen ook de basis van marketingstrategieën. De opkomst van sociale media en netwerksites creëert niet alleen nieuwe manieren van netwerken, maar biedt ook nieuwe mogelijkheden voor marketing. Zo worden reclameboodschappen op Facebook afgestemd op jouw persoonlijke profiel. En kunnen bedrijven en werknemers met elkaar in contact komen via LinkedIn. Hoe spelen de sociale media en het bedrijfsleven in op deze nieuwe mogelijkheden?

Bart van de Laar gaat in gesprek met Rafael Wittek, hoogleraar Theoretische Sociologie aan de Rijksuniversiteit Groningen; Frank Willems, lector aan de Hanze Hogeschool en specialist in het regisseren van ondernemende netwerken; Hans Risselada, promovendus Marketing met als onderzoeksthema sociale invloeden; en Frido van Driem masterstudent Business Administration en medeoprichter van AlumUnited, dat via sociale media alumni in contact brengt met potentiële werkgevers.

In het maandelijkse Kenniscafé Groningen vertellen lokale onderzoekers over hun drijfveren, resultaten en uitdagingen en gaan ze in gesprek met het publiek. Het Kenniscafé wordt georganiseerd door Studium Generale Groningen in samenwerking met Science LinX , de UK en het Groninger Forum.

Ook in deze serie

Jetse Goris in gesprek met o.a. Michel Brink en Marije Elferink
Nederlands
Sporten, hoe doe je dat goed? Wat als je te maken krijgt met (herhaaldelijke) blessures? Wat kenmerkt toekomstige toppers? En kunnen we die kennis toepassen bij iedereen die in en door middel van sport het beste uit zichzelf wil halen?
Allert Bijleveld, Laura Govers en Mathijs Sanders
Nederlands

De Wadden, sinds 2009 UNESCO Werelderfgoed, is een beschermd natuurgebied; onvervangbaar, uniek en ‘eigendom van de hele wereld’ – net als het Great Barrier Reef en de Grand Can

Zie ook

Vreneli Stadelmaier
Hoe vrouwen kunnen genieten van hun succes
Nederlands

Talentvolle vrouwen hebben vaak een gebrek aan zelfvertrouwen. Als gevolg daarvan leggen ze de lat voor zichzelf heel hoog, of juist heel laag.

Judith Rosmalen, Marjolein Berger en Coos Rutgers van der Loeff
Nederlands

Van alle mensen die bij de huisarts komen, heeft bijna de helft reële klachten waarvoor geen lichamelijke oorzaak te vinden is. Hoe kan dit?