Overslaan en naar de inhoud gaan
Thema
Nederlands
Locatie

Groninger Forum
Hereplein 73
Groningen
Nederland

Tickets
Vanaf een half uur voor aanvang gratis bij de kassa van het Groninger Forum

Waarom zijn er nog linkshandigen?

Femke Kramer in gesprek met Ton Groothuis en Reint Geuze

Linkshandige mensen zijn creatiever. Tenminste, dat hoor je vaak, maar is dat ook zo? Bekende kunstenaars zoals Rembrandt, Leonardo Da Vinci en M.C. Escher waren linkshandig, maar er zijn nog veel meer rechtshandige kunstenaars. Opvallend is wel dat slechts 10 procent van de bevolking linkshandig is. Een flinke minderheid dus.

Niet zo vreemd misschien; linkshandigen hebben vaker allergieën, ongevallen, dyslexie en problemen bij de geboorte. Maar gelukkig is het niet allemaal misère en zouden linkshandigen weer voordeel hebben bij duelsporten. Genoeg mythes en aannames, dachten gedragsbioloog Ton Groothuis en neuropsycholoog Reint Geuze. Het is tijd voor een grootschalig onderzoek om erachter te komen hoe het echt zit. Meer dan 30.000 Nederlanders deden mee aan online testjes en vragenlijsten om antwoord te vinden op de vraag waarom linkshandigheid relatief zeldzaam is, maar in de loop van de evolutie toch is blijven bestaan. Weten we nou echt waarom er nog linkshandigen zijn en wat het voordeel van linkshandigheid is?

Femke Kramer gaat in gesprek met Ton Groothuis, hoogleraar gedragsbiologie, en Reint Geuze, universitair hoofddocent Klinische & Ontwikkelingsneuropsychologie, die gezamenlijk een grootschalig publieksonderzoek hebben uitgevoerd naar links- en rechtshandigheid en de relatie met creativiteit, gezondheid en verbaal en fysiek geweld.

Ook in deze serie

Jetse Goris, Ellen Nollen, Wim van der Molen en Simon Verhulst
UITVERKOCHT!
Nederlands
Hoe werkt het nu eigenlijk, dat ouder worden? Is het proces inderdaad te remmen, of zelfs te stoppen?

Zie ook

Placeholder
Jeanine Deen, Bram Neuijen, Lida van den Broek
Over interculturele communicatie
Nederlands

No borders! The World is Flat! Think Global! Wie wil meetellen in de 21ste eeuw, denkt en handelt internationaal. Regelmatig ontmoeten we mensen uit andere culturen.

Hanze Lecture
Erik Schoppen
Branding Trust
English

How do we make decisions in our consumer behavior, and how do we experience brands? The way we process cognitive information is key to understand consumer thinking.