Weet jij wat je koopt?
Kinderarbeid, milieuverontreiniging, dierproeven, uitbuiting… Vaak weten we niet hoe producten die we kopen tot stand zijn gekomen. En weten we dat wel, dan weerhoudt het er ons niet van deze goederen toch te kopen. We wijzen deze praktijken af, maar zijn niet bereid er zelf iets tegen te doen. Zijn wij als consument hier zelf verantwoordelijk voor, of ligt de bal bij de producent?
Vaak weten we niet exact wat we kopen. Producenten prijzen hun artikelen met mooie verhalen aan. De moderne consument kan op het internet artikelen steeds beter vergelijken. Maar is hierdoor de macht van de consument ook vergroot? Of is het hele koop- en verkoopproces alleen maar ondoorzichtiger en onbetrouwbaarder geworden?
Consumentenorganisaties en Fair Trade-ondernemers als Max Havelaar proberen de consumenten te helpen in hun keuze. Leiden goede voorlichting en het aanbod van verantwoorde alternatieven tot een meer bewuste consument?
Kortom, wat is anno 2005 de (on)macht van de consument?
Bovengenoemde vragen zullen aan de orde komen in het 26e studentendiscussiecafé. Onder het genot van een drankje discussiëren we met een vertegenwoordiger van een consumentenorganisatie, een ondernemer en een marktdeskundige. En niet te vergeten met de consument zelf: JIJ!
Gasten:
Felix Meurders, presentator VARA-consumentenprogramma Kassa
Renzo Veenstra, eindredacteur van het VARA-consumentenprogramma Kassa
Dr. Wander Jager, RUG-onderzoeker op het gebied van consumentengedrag en marketing
Freek Vosjan, regiomedewerker Wereldwinkels Noord-Groningen
De discussie wordt geleid door Niels Heimeriks, socioloog en coördinator gammasteunpunt.