Overslaan en naar de inhoud gaan
Nederlands
Tijd
20:00
Locatie

Academiegebouw
Broerstraat 5
Groningen
Nederland

Tickets
€3,- / gratis op vertoon studenten- of SG-kortingspas

No goals, no glory

Foppe de Haan, Marije Gemser en Chris Visscher

Jonge voetbaltalenten moeten duidelijke doelen en zelfkennis hebben, willen ze de top bereiken.
Zonder een doelpunt te scoren kun je niet winnen. Maar goals hebben ook te maken met doelen die je wilt bereiken. Getalenteerde jonge voetballers moeten uitdagende maar haalbare doelen stellen en goed weten wat de eisen van die doelen zijn. Het is belangrijk dat ze zelf actie ondernemen en weten wie ze daarbij nodig hebben. Als ze daarnaast optimaal reflecteren op hun eigen sterke en minder sterke kwaliteiten, vergroten ze de kans om de top te halen. Dit blijkt uit grootschalig langlopend onderzoek bij meer dan duizend jeugdsporters die deel uitmaken van talentselecties. Bewegingswetenschapper Marije Elferink-Gemser zal uitleg geven over het onderzoek. ‘Voetbalprofessor’ Chris Visscher bespreekt de resultaten. Voetbaltrainer Foppe de Haan zal met heldere praktijkvoorbeelden van zeer bekende talenten laten zien wie het wel of niet gehaald heeft en waarom.   

Marije Elferink-Gemser is universitair docent bij het Centrum voor Bewegingswetenschappen, UMCG/RUG en lector bij de Hogeschool Arnhem en Nijmegen.  Als onderzoeker volgt ze jeugdsporters in hun ontwikkeling. Foppe de Haan was van 1985 tot 2004 de succesvolle coach van SC Heerenveen. Daarna  werd hij aangesteld als bondscoach van Jong Oranje. In 2006 en 2007 wist hij met Jong Oranje Europees kampioen te worden. Van een groep jonge talenten met verschillende (culturele) achtergronden wist hij een winnend team te smeden. Daarna werkte hij bij Ajax Cape Town in Zuid-Afrika en was hij bondscoach van Tuvalu. Chris Visscher was jarenlang gymnastiekleraar en ook assistent trainer bij FC Groningen. Nu is hij hoogleraar Jeugdsport en hoofd van het Centrum voor Bewegingswetenschappen. Belangrijkste aandachtthema’s, talentontwikkeling en de relatie bewegen en cognitie, sport- en schoolprestaties, bij kinderen en jongeren.

Ook in deze serie

Zie ook