Overslaan en naar de inhoud gaan
Nederlands
Locatie

Academiegebouw
Broerstraat 5
Groningen
Nederland

Tickets
€3,- | gratis voor studenten en SG-kortingspashouders

Onderwijsvernieuwing

Noodzaak of voortdurende zorg?
Alexander Minnaert

Onderwijskundige Alexander Minnaert laat op basis van onderzoek zien wat de toegevoegde waarde is van diverse onderwijsvernieuwingen.
De roep om onderwijsinnovaties klinkt al langere tijd uit onvrede met de ‘oude’ onderwijspraktijken. Verschillende innovaties en beleidsinitiatieven doken op, maar sommige verdwenen ook weer snel. Toch wordt de samenleving en ook het onderwijs blijvend voor de uitdaging geplaatst om mensen beter voor te bereiden op een fluctuerende en veeleisende arbeidsmarkt die om nieuwe (21st century) skills vraagt. Maar dragen die onderwijsinnovaties wel bij aan het doel en wat zijn de  voorwaarden voor het daadwerkelijk bereiken van die doelen? Onderwijskundige Alexander Minnaert laat op basis van onderzoek zien wat de toegevoegde waarde is van diverse onderwijsvernieuwingen. Wat zijn de effecten op cognitief en niet-cognitief niveau op korte en lange termijn? Hoe kan onderwijsvernieuwing ook daadwerkelijk leiden tot onderwijsverbetering en wat zijn de valkuilen? 

Alexander Minnaert is sinds 2004 hoogleraar orthopedagogiek en klinische onderwijskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hiervoor was hij als universitair (hoofd)docent verbonden aan de opleidingen Leerproblemen, Onderwijskunde en Opleidingskunde van de Universiteit Leiden. In 1996 promoveerde hij in Leuven op een proefschrift over de rol van motivatie, cognitie en metacognitie in het academische presteren van eerstejaarsstudenten aan de universiteit. Hij doet onderzoek naar onderwijsinnovatie, leren en instructie, motivatie, excellentie, en passend onderwijs.    
 

Ook in deze serie

Introduction by Loes Damhof
Documentary
English

The documentary ‘Most likely to Succeed’ (2015) focuses on the story of High Tech High, a school in San Diego that is completely rethinking what the experience of going to schoo

Zie ook

Placeholder
Frans de Waal
Nederlands

Empathie - het vermogen om de emoties van anderen te kunnen meevoelen en de situatie van anderen te begrijpen - is een zeer oude verworvenheid die zich in ons lichaam én in onze

Placeholder
Ola Mafaalani, Jos de Mul, Toon Verheugt
Kinderdoding uit Liefde?
Nederlands

Tien tot vijftien keer per jaar doodt een Nederlandse ouder zijn of haar eigen kind. Lang niet alle gevallen van kinderdoding halen het nieuws.