Academiegebouw
Broerstraat 5
Groningen
Nederland
Onderwijsvernieuwing
Onderwijskundige Alexander Minnaert laat op basis van onderzoek zien wat de toegevoegde waarde is van diverse onderwijsvernieuwingen.
De roep om onderwijsinnovaties klinkt al langere tijd uit onvrede met de ‘oude’ onderwijspraktijken. Verschillende innovaties en beleidsinitiatieven doken op, maar sommige verdwenen ook weer snel. Toch wordt de samenleving en ook het onderwijs blijvend voor de uitdaging geplaatst om mensen beter voor te bereiden op een fluctuerende en veeleisende arbeidsmarkt die om nieuwe (21st century) skills vraagt. Maar dragen die onderwijsinnovaties wel bij aan het doel en wat zijn de voorwaarden voor het daadwerkelijk bereiken van die doelen? Onderwijskundige Alexander Minnaert laat op basis van onderzoek zien wat de toegevoegde waarde is van diverse onderwijsvernieuwingen. Wat zijn de effecten op cognitief en niet-cognitief niveau op korte en lange termijn? Hoe kan onderwijsvernieuwing ook daadwerkelijk leiden tot onderwijsverbetering en wat zijn de valkuilen?
Alexander Minnaert is sinds 2004 hoogleraar orthopedagogiek en klinische onderwijskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hiervoor was hij als universitair (hoofd)docent verbonden aan de opleidingen Leerproblemen, Onderwijskunde en Opleidingskunde van de Universiteit Leiden. In 1996 promoveerde hij in Leuven op een proefschrift over de rol van motivatie, cognitie en metacognitie in het academische presteren van eerstejaarsstudenten aan de universiteit. Hij doet onderzoek naar onderwijsinnovatie, leren en instructie, motivatie, excellentie, en passend onderwijs.