Overslaan en naar de inhoud gaan
Thema
In serie
Nederlands
Tijd
20:00

Gezonde voeding: Wie mag ik nog vertrouwen?

Fred Brouns

Er zijn ontelbare verontrustende berichten over voedselfraude of, giftige, verslavende en kankerverwekkende stoffen in onze voeding. Wie kunnen wij als consumenten nog vertrouwens als het gaat om gezonde voeding?

Er zijn ontelbare verontrustende berichten over voedselfraude of, giftige, verslavende en kankerverwekkende stoffen in onze voeding. Wij denken gezond te kunnen eten maar worden blootgesteld aan “chemische mengsels”, is de suggestie. Wie kunnen we nog vertrouwen als het gaat om gezonde voeding? De overheid wordt verweten geen actie te ondernemen, maar ook niet meer geloofd als  ze wél maatregelen neemt. Voedselfirma’s beloven van alles maar kunnen vaak geen harde bewijzen leveren. Reclamemakers  schuiven de adviezen van hun voedingskundigen-collega’s onder tafel en salesmanagers verkiezen omzet altijd boven gezondheid. Al deze belangen zorgen ervoor dat consumenten de weg kwijt zijn en daarom steeds vaker hun eigen waarheid zoeken in de (social) media. Termen en ‘feiten’  worden  bij elkaar gegoocheld en verpakt tot geloofwaardige verhalen.  Verontrustende maar onjuiste nieuwtjes halen vaak te makkelijk de voorpagina of de televisie.  Deskundige onderzoekers, die het geheel overzien, staan vaak buiten spel. Wat te doen als consument in het machtige spel van industrie, overheid, en wetenschap?

Fred Brouns is hoogleraar ’Health Food Innovation’ aan de Faculty of Health, Medicine and Life Sciences en programmadirecteur van de masteropleiding Health Food Innovation Management van Maastricht University.

Ook in deze serie

Zie ook

Kenniscafé Groningen
Mike Huiskes, Ruth Koops van 't Jagt en Jan Pols
Nederlands

De communicatie tussen artsen en patiënten is lang niet altijd optimaal, zo blijkt uit gespreksanalyses. Wat kan er beter?

Alex Haslam
Identity, Influence and Power
English

Leadership is not simply about getting people to do things. It is about getting them to want to do things. Leadership is not an “I-thing”; it is very much a “we-thing”.