Overslaan en naar de inhoud gaan

Quentin Tarantino

Ronald Rovers

Is Quentin Tarantino een over het paard getilde postmoderne cinefiel of een belangrijke regisseur met een eigen verhaal? Of allebei? En wat is dat eigen verhaal dan? Voor de ene criticus is zijn nieuwste film Inglourious Basterds aanleiding om Tarantino een idiot de la cinematheque te noemen en hem morele lafheid te verwijten, terwijl de andere juist de morele kracht van de film prijst. Hoe passen Kill Bill en Jackie Brown in zijn oeuvre? En waarom is Jackie Brown volgens velen zijn beste film? Niemand kon vijftien jaar geleden om de kracht van Pulp Fiction heen. Maar dat wil niet zeggen dat we zijn andere films kritiekloos moeten toejuichen. Een analyse van Tarantino’s brein, soms met een fileermes en dan weer met een bazooka.

Ronald Rovers is filmcriticus voor nationale en internationale tijdschriften en websites. Hij heeft gewerkt voor oa. NRC, Filmkrant en NPS cultura.

 

Ook in deze serie

Zie ook

Dick Swaab en Barend van Heusden
Nederlands

Hoe werkt ons brein? Wat leert Dick Swaab's nieuwe boek Ons creatieve brein ons over creativiteit en over kunst?

Placeholder
Naema Tahir, met reacties van Elsbeth Etty en Larissa Pans
De emancipatoire sensualiteit van de moslima
Nederlands

In het sprookje Maagdensteeltje uit de bundel Groenkapje en de bekeerde Wolf  beschrijft Naema Tahir het verhaal van een meisje dat opgevoed wordt door twee moeders; een we