Skip to main content
Theme
In series
Nederlands
Location

Academiegebouw
Broerstraat 5
Groningen
Netherlands

Tickets
€ 3,- | gratis voor studenten en SG-kortingspashouders

Stoornissen die 'toeslaan'

Trudy Dehue

Stoornissen worden vaak gezien als een soort natuurwetten. Dit is een begrijpelijke maar niet onschuldige gewoonte met soms grote consequenties.

Als experts eigenschap C definiëren als stoornis A, wil dat nog niet zeggen dat stoornis A de oorzaak is van eigenschap C. Het gaat louter om het besluit een bepaalde eigenschap door de medische sector te laten behandelen. Dat kan zinvol en troostend, maar soms ook onderdrukkend zijn. Voorgesteld als oorzaak lijken de stoornissen te zijn gedicteerd door de natuur. In de filosofie heet dat ‘reïficeren’, wat letterlijk ‘tot ding maken’ betekent en wat veelvuldig voorkomt. Op het internet, in kranten, maar ook in het hart van de wetenschap wordt bijvoorbeeld gesteld dat ADHD 'zich’ ook ‘kan uiten in' alleen maar concentratietekort of dat depressie X procent van de mensen ‘treft’. Dit reïficerende taalgebruik is een weliswaar begrijpelijke maar niet onschuldige gewoonte. Reïficeren is de spil van het complexe maatschappelijke proces waarin steeds meer mensen een psychiatrische diagnose krijgen. Het voorbeeld van ADHD bij volwassenen laat goed zien hoe dit proces werkt.

Trudy Dehue is als hoogleraar Wetenschapstheorie verbonden aan de faculteit Psychologie van de RUG. Zij publiceerde onder andere de boeken De depressie-epidemie. Over de plicht het lot in eigen hand te nemen (2008) en Betere mensen. Over gezondheid als keuze en koopwaar (2014).

Also in this series

See also

Tjeerd Andringa, Bettina van Hoven, Piet Devos en Willem de Boer
Nederlands

Wij zijn visueel ingesteld, maar door alleen bewust te kijken naar onze omgeving dreigt onze beleving te vervlakken. Welke rol speelt geluid in ons dagelijks leven?

Marjan Minnesma
English

In an interactive Energy Lecture, Marjan Minnesma will discuss the possibility of the Netherlands being 100% sustainable by 2030 and show what has to be done to reach this