Skip to main content
Nederlands
Time
20:00
Location

Academiegebouw
Broerstraat 5
Groningen
Netherlands

Tickets
€3,- / gratis op vertoon studenten- of SG-kortingspas

Wetenschap en wielrennen: einde van de romantiek?

Maarten Ducrot en Bert Otten

Wetenschap bemoeit zich steeds meer met topsport. Betekent dit het eind van de romantiek van het wielrennen?
Wetenschap wordt steeds belangrijker in het wielrennen. Voor de wetenschap is dat mooi, want wielrennen geeft stof tot nadenken, maar is het wel zo mooi voor het wielrennen? Maarten Ducrot, wielerverslaggever, psychoog en ex profrenner, heeft zo zijn twijfels. Betekenen al deze veranderingen niet het einde van de romantiek van het wielrennen? Bert Otten, bewegingswetenschapper en ex-amateurrenner, heeft als onderzoeker bijgedragen aan die wetenschappelijke ontwikkelingen in het wielrennen en andere takken van sport. Hoe sluiten deze twee verhalen op elkaar aan? Kan de wetenschap het wielrennen verrijken, zonder dat de complete renner, met alle romantiek en spanning die daar bij hoort, uit het beeld verdwijnt?

Maarten Ducrot studeerde psychologie, werd professioneel wielrenner en won etappes in de Tour de France, de Ronde van Romandië en de Dauphiné Libéré. Hij is organisatie-adviseur en sinds 2004 wielercommentator van Studio Sport. Bert Otten is hoogleraar neuromechanica bij het Centrum voor Bewegingswetenschappen van de RUG/UMCG. Hij deed onderzoek voor topsporters als Bauke Mollema, Epke Zonderland, Irene Wüst en Dafne Schippers.

Also in this series

See also

Documentary, with introduction and discussion by Sami Faltas
Insights into Israel's secret service
English

Charged with overseeing Israel's war on terror-both Palestinian and Jewish- the head of the Shin Bet, Israel's secret service is present at the crossroad of every decision made.

Placeholder
Ton Groothuis, Jessica Pass, Irma Ellens Maat
Speeddaten als rituele paringsdans
Nederlands

Je kunt zo ‘zien’ met wie je wel eens een beschuitje zou willen eten, of wie je zo af zou wijzen. We beoordelen mensen constant op de eerste indruk.