Overslaan en naar de inhoud gaan
Nederlands
Tijd
20:00

Discipline

Nieuwe vormen in opvoeding en onderwijs
Marli Huijer



Datum: Woensdag 5 maart 2014
scheiding-lezing
We leven in een wereld van ongekende mogelijkheden voor kinderen en jongeren. We zouden grenzen moeten stellen door nieuwe vormen van discipline te ontwikkelen voor zowel opvoeding als onderwijs.

Lange tijd leek het of we in de opvoeding en het onderwijs zonder discipline konden. Maar daar komen steeds meer ouders, leerkrachten en beleidsmakers van terug. Zonder rust en discipline in de klas blijkt het lastig om te leren. Ook buiten school kost het jongeren moeite om zich te handhaven in de overvloed aan informatie, keuzes, eten, drinken, kleding, tijd en media. Toch is dat geen reden om voor ouderwetse tucht of het beschuldigende vingertje te pleiten. In hoeverre is het mogelijk om op nieuwe, minder strenge manieren over discipline te denken?
Welke verschillende soorten discipline zijn er? En hoe kan discipline worden uitbesteed aan de leer- en leefomgeving van jongeren?

Marli Huijer, filosoof/arts, is bijzonder hoogleraar filosofie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en lector filosofie aan De Haagse Hogeschool. Ze is auteur van het recent verschenen boek Discipline. Overleven in overvloed.  Eerdere boeken van haar hand zijn Goudmijn van het denken (2012, met Frank Meester), Ritme (2011) en Opnieuw beginnen (2009, met Reinjan Mulder).

De Hanze Jeugdlezing is georganiseerd ism. het Lectoraat Integraal Jeugdbeleid van de Hanzehogeschool Groningen.

Interessante links
Homepage Marli Huijer
Website Haagse Hogeschool - Marli Huijer
Website Uitgeverij Boom - boek Discipline - Overleven in overvloed

Ook in deze serie

Zie ook

Placeholder
Gerald de Haan, Paul Luiten, Cees van der Schans
Nederlands

Waarom wordt de een huppelend tachtig en lijkt de ander bij vijftig al uitgeblust? Wat bepaalt of we gezond oud worden?

Bruce Cameron Reed
How Nuclear Physics Changed the World
English

The development of nuclear weapons during the Manhattan Project is one of the most significant scientific events of the twentieth century.