Overslaan en naar de inhoud gaan
Thema
Speelfilm, Duits met Engelse ondertitels
Nederlands
Locatie

Academiegebouw
Broerstraat 5
Groningen
Nederland

Tickets
€ 3,- / gratis voor studenten en SG-kortingspashouders

The Enigma of Kaspar Hauser

Jeder für sich und Gott gegen alle
Inleiding: Gerrit Breeuwsma

De 16-jarige vondeling Kaspar Hauser die op 26 mei 1828 uit het niets leek op te duiken, is een bron voor speculatie en mythevorming.

Sinds de 16-jarige vondeling Kaspar Hauser op 26 mei 1828 uit het niets leek op te duiken, is hij een bron voor speculatie en mythevorming geweest. Waar kwam hij vandaan en wat kwam hij doen? Was Kaspar een onnozel kind dat plotseling in een agressieve wereld wordt neergezet of was hij het slachtoffer van een politiek complot? ‘Kind van Europa’ werd hij genoemd door degenen die in hem de bode van een betere toekomst zagen, maar met elke poging die werd gedaan om zijn herkomst te achterhalen, werd het raadsel vergroot.

Volgens ontwikkelingspsycholoog Gerrit Breeuwsma gaat de film van Werner Herzog over dat raadsel. Hij geeft een inleiding over ‘De kleine magiër die uit het niets kwam’.

Gerrit Breeuwsma is ontwikkelingspsycholoog aan de Rijksuniversiteit Groningen en publiceert onder andere over de theorie en geschiedenis van de (ontwikkelings)psychologie. Hij publiceerde o.a. het boek ‘Het vreemde kind. De kindertijd als sleutel tot onszelf’ (2009), waarin hij aandacht besteedt aan een stoet van vreemde personages, van Kaspar Hauser tot Michael Jackson en van wolfskinderen tot nieuwetijdskinderen.

Ook in deze serie

Inleiding: Martin Drenthen
Documentaire, Engels met Nederlandse ondertitels
Nederlands

Timothy Treadwell leefde dertien jaar lang elke zomer tussen een groep wilde grizzlyberen, om uiteindelijk door een van zijn beren te worden opgegeten.

Zie ook

Whee Ky Ma
Hoe ons brein visuele signalen interpreteert
Nederlands

Onze hersenen gebruiken een slimme strategie die gebaseerd is op waarschijnlijkheid om onzekere zintuiglijke informatie op de best mogelijke manier te interpreteren.