Skip to main content
Nederlands
Time
20:00 – 21.30
Location

Academiegebouw
Broerstraat 5
Groningen
Netherlands

Tickets
€4,- / €2,- met SG-kaart / gratis voor studenten

Vergeten maar niet verloren

Psychotherapie voor ouderen
Richard Oude Voshaar

Lang heerste de overtuiging dat ouderen niet meer leerbaar zijn. “You can’t teach an old dog new tricks”, aldus Sigmund Freud. Inmiddels weten we beter, maar handelen we daar in de praktijk ook naar? Op latere leeftijd, bijvoorbeeld na het pensioen, kunnen diepgewortelde patronen, die jarenlang onder controle leken, opnieuw de kop opsteken. Het wegvallen van dagelijkse routines, sociale contacten of financiële stabiliteit kan oude pijn triggeren. Toch zoeken ouderen zelden psychische hulp en - als ze dat wel doen - worden ze minder vaak doorverwezen naar de geestelijke gezondheidszorg.

In de Pieter Boeke Lezing van dit jaar laat ouderenpsychiater Richard Oude Voshaar zien dat therapie bij ouderen waardevol is. Aan de hand van eigen onderzoek en praktijkvoorbeelden maakt hij duidelijk dat psychotherapie voor ouderen zinvol en effectief kan zijn. Hij daagt ons uit om met een andere bril te kijken naar de latere levensfases. Hoe ziet psychische hulp eruit voor ouderen met persoonlijkheidsstoornissen, depressie of chronische lichamelijke ziekten?
 

Richard Oude Voshaar is psychiater en hoogleraar Ouderenpsychiatrie aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij leidt studenten en artsen in opleiding op tot de psychiaters van de toekomst en is actief betrokken bij handboeken en internationale samenwerkingsverbanden. Zijn passie: laten zien dat psychotherapie en psychiatrie ook in de latere levensfasen het verschil kunnen maken
 

See also

Marthe Walvoort, Ulbe Bosma, Meriam Tuinhof e.a.
Mag het een klontje minder
Nederlands

Vlak bij Groningen staat een van Europa’s grootste suikerproducenten: de Suikerfabriek van Vierverlaten.

Birte Schohaus, Jona van Loenen, Maarten Gijsenberg e.a.
Nederlands

Eind november vullen winkeletalages en webshops zich met uitbundige Black Friday reclames en gaan consumenten massaal op zoek naar de beste deal.