Overslaan en naar de inhoud gaan
Thema
Kenniscafé Groningen
Nederlands
Locatie

Groninger Forum
Hereplein 73
Groningen
Nederland

Tickets
vanaf één uur voor aanvang gratis verkrijgbaar bij kassa Groninger Forum

Dyscalculie

7 + .... = elf
Wied Ruijssenaars en Wilfred Hofstetter

Dyscalculie is een veel voorkomende rekenstoornis met ingrijpende gevolgen voor kinderen en volwassenen. Hoe leer je leven met deze beperking?

Je moet ’s morgens om kwart voor negen op een belangrijke afspraak zijn. Om 8.16 uur vertrekt je bus, lijn 12. Een kaartje kost 2,75 euro.  ’Heb je niet kleiner?’, vraagt de chauffeur. Eindelijk ben je bij de 2e Helmersstraat. Nu nog naar nr. 37, 3e verdieping, kamer 18. Hoe laat is het inmiddels?

Voor sommige mensen is dit een rampscenario, omdat ze ernstige problemen hebben met rekenen en gebruik van getallen. In een samenleving die vergeven is van getallen en denken in eenheden beperkt deze handicap hen ingrijpend. Niet alleen bij het automatisch rekenen, maar ook bij het plannen van afspraken, kaart lezen of klok kijken. ‘Dyscalculie’ heet deze hardnekkige rekenstoornis, die bij ongeveer één op de dertig kinderen voorkomt.

Toch is dyscalculie veel minder bekend en geaccepteerd dan ‘dyslexie’, de term voor ernstige leesproblemen. Voor leerkrachten en ouders is deze rekenstoornis ook veel lastiger vast te stellen. Dyscalculie gaat vaak samen met dyslexie en andere problemen met automatische informatieverwerking. Is dyslexie inmiddels een erkende stoornis die onder de vergoede zorg valt, voor dyscalculie is dat nog toekomstmuziek. Ondanks de ingrijpende gevolgen. Kinderen én volwassenen met rekenproblemen ondervinden veel hinder in hun dagelijks functioneren, met faalangst en emotionele problemen als gevolg.

Wat is dyscalculie precies? Wanneer hebben we bij het leren rekenen te maken met een echte stoornis? Hoe begeleid je kinderen met hardnekkige problemen? En hoe kun je leren leven met deze beperking?

In het Gronings Kenniscafé spreekt Femke Kramer hierover met Wied Ruijssenaars, hoogleraar orthopedagogiek die meewerkt aan een langlopend onderzoeksproject naar basisschoolkinderen met leerproblemen en Wilfred Hofstetter, medewerker onderwijsadviesbureau Cedin, gespecialiseerd in onderzoek naar en begeleiding van kinderen met rekenproblemen. Een ervaringsdeskundige vertelt hoe het is om te kampen met ernstige reken- en planningsproblemen.

In het maandelijkse Kenniscafé Groningen vertellen lokale onderzoekers en deskundigen over hun drijfveren, resultaten en uitdagingen en gaan ze in gesprek met het publiek. Het Kenniscafé wordt georganiseerd door Studium Generale Groningen in samenwerking met Science LinX, de UK en het Groninger Forum, met financiële steun van City of Talent en Noordhoff Uitgevers.

Zie ook

Bert Popken in gesprek met Matthijs Bierman, Dirk Bezemer, Laura Spierdijk en Steven Brakman
Nederlands

Hoe komen we uit de hardnekkige financiële en economische crisis? Kunnen duurzame banken en ondernemers zorgen voor een gezonde wereldeconomie?

Bruno Verschuere
Memory detection, not lie detection
English

How can we detect liars? Lie detection tests such as the polygraph and verbal content analysis are often applied, but are often invalid. How can a lie be revealed?  

Antony Hermus
Nederlands

Door pers en collega’s wordt Antony Hermus, vaste gastdirigent van het Noord Nederlands Orkest, gezien als “één van de meest veelbelovende Nederlandse dirigeertalenten van de af