Overslaan en naar de inhoud gaan
Placeholder
Nederlands

Incapabele wereldburgers

Over interculturele communicatie
Jeanine Deen, Bram Neuijen, Lida van den Broek

No borders! The World is Flat! Think Global! Wie wil meetellen in de 21ste eeuw, denkt en handelt internationaal. Regelmatig ontmoeten we mensen uit andere culturen.

Op vakantie, op zakenreis, via het werk of gewoon in de eigen wijk. Toch verloopt de communicatie vaak stroef, met verwarring of irritatie als gevolg. Waarom pakt een Engelsman een cadeautje nooit uit waar je bij bent? Waarom geven Chinezen of Japanners niet direct hun mening? We vinden het maar vreemd of walsen er gewoon op oer-Hollandse wijze overheen.

Mensen hebben de neiging om cultuurverschillen te onderschatten. Met alle problemen van dien. Ondernemers die de internationale markt op willen, merken dat. Welke vaardigheden moeten hun medewerkers in huis hebben? Hoe weet je of iemand een betrouwbare zakenpartner is? Welke instanties zijn belangrijk en hoe werken ze?
Ook in organisaties waar mensen uit verschillende culturen samenwerken, ontbreekt het aan cultureel bewustzijn. Daardoor worden de talenten van sommige mensen onvoldoende benut. Erger nog: de heersende ideologie van gelijkheid veroorzaakt -  ironisch genoeg – zelfs alledaags racisme. Bij de beoordeling van werkprestaties   maakt het heel wat uit of je Najib of Peter heet.

Interculturele communicatie is veel meer dan alleen taalvaardigheid. Voor een goede communicatie moet je verschillende ‘interculturele competenties’ in huis hebben. Maar wat verstaan we precies onder deze competenties en kunnen we ze aanleren?

Bart van de Laar spreekt met Jeanine Deen, lector international communication & media aan de Hanzehogeschool, bedrijfskundige Bram Neuijen, die noordelijke bedrijven adviseert, en Lida van den Broek, directeur van Kantharos, bureau voor multiculturele vraagstukken, gepromoveerd op onderzoek naar diversiteit op de werkvloer.
Het publiek kan zoals gebruikelijk (lastige) vragen stellen en de proef van de maand blijft altijd weer een verrassing.

In het maandelijkse Kenniscafé Groningen vertellen lokale onderzoekers over hun drijfveren, resultaten en uitdagingen en gaan ze in gesprek met het publiek. De site Kennisdebat van de RUG biedt achtergrondinformatie en de mogelijkheid om mee te discussiëren over de thema’s.

Ook in deze serie

Jetse Goris in gesprek met Marloes Emous, Anton Scheurink en Andrea Werkman
Nederlands
Meer dan de helft van de volwassenen in Nederland is te zwaar. Hoewel we allerlei campagnes lanceren om gezond gedrag te stimuleren, zijn ze vaak niet effectief genoeg. Wat kunnen doen zodat zoveel mogelijk mensen de kans krijgen om lichter door het leven te gaan?

Zie ook

Rafael Wittek, Frank Willems, Hans Risselada, Frido van Driem
Nederlands

De opkomst van sociale media en netwerksites creëert niet alleen nieuwe manieren van netwerken, maar biedt ook nieuwe mogelijkheden voor marketing.