Academiegebouw
Broerstraat 5
Groningen
Nederland
Onderwijs voor nu en straks
De grote maatschappelijke uitdagingen van onze tijd laten zich niet meer opsluiten in aparte vakken en vragen om een interdisciplinaire aanpak en om vakoverstijgende vaardigheden.
Het is de kerntaak van onderwijs om jongeren adequaat voor te bereiden op hun toekomst. Juist omdat het moeilijk is om vast te stellen hoe hun wereld eruit zal zien, moeten we ons regelmatig afvragen wat de waarde is van onderwijs voor de nieuwe generatie en voor de samenleving. Als de veranderingen zo snel gaan, is het onderwijs daar dan op voorbereid? Waar is verbetering gewenst en wat is daarvoor nodig? Onderwijskundige Geert ten Dam bespreekt de voorstellen van het landelijke Platform2032 voor de vernieuwing van het curriculum van het basis- en voortgezet onderwijs. De grote maatschappelijke uitdagingen van onze tijd laten zich niet meer opsluiten in aparte vakken en vragen om een interdisciplinaire aanpak en om vakoverstijgende vaardigheden. Naast taal en rekenen is burgerschapsvorming belangrijker dan ooit. Wat weten we in dat opzicht over Nederlandse leerlingen en scholen en waar liggen nieuwe uitdagingen en kansen?
Geert ten Dam is hoogleraar onderwijskunde aan de Universiteit van Amsterdam en kroonlid van de SER. Ze was tien jaar verbonden aan de Onderwijsraad, waarvan de laatste vier jaar als voorzitter. Ten Dam maakt deel uit van verschillende raden van toezicht en adviescommissies, waaronder het Platform Onderwijs2032.
Klaas van Veen is hoogleraar onderwijskunde en directeur van de Lerarenopleiding van de Rijksuniversiteit Groningen.