Skip to main content
Nederlands
Time
17:00 – 18:15
Location

Forum
Nieuwe Markt 1
Groningen
Netherlands

Tickets
Verkrijgbaar vanaf 27 januari

Serious Gaming

Ook met livestream
Eelco Braad, Paul Vogt, Bas Altenburg en Jef Folkerts

Een app om een taal te leren of eentje waarmee je je geheugen traint door ingewikkelde puzzels op te lossen. Games spelen we allang niet alleen meer voor de lol, maar zetten we volop in om iets te leren. Zo trainen chirurgen hun fijne motoriek door speciale serious games te spelen en helpen weer andere games de patiënt tijdens de revalidatie. Leren door te spelen is bij kinderen de normaalste zaak, maar met serious games kun je ook de rest van je leven je vaardigheden verbeteren. Wat zijn de laatste inzichten over de inzet van serious games? Waar voegen ze echt iets toe? En welke actuele interessante projecten zien we in Groningen? Zit er ook een keerzijde aan de gamificatie van ons leven?

In dit Kenniscafé gaat Ruth Koops van 't Jagt in gesprek met Eelco Braad (promoveert op de effectiviteit van serious games), Paul Vogt (Onderzoeker Hanzehogeschool en betrokken bij de VR-simulator voor de ambulancezorg VRAMBO), Jef Folkerts (docent en onderzoeker Hanzehogeschool) over de mogelijkheden van gaming als leermethode, en Bas Altenburg, game designer 8D games.

Dit Kenniscafé sluit aan bij de expositie Game On / Experience 50 years of videogames in het Forum.

In het Kenniscafé praten we elke maand met Groningse wetenschappers en onderzoekers over actuele thema's. Het Kenniscafé wordt georganiseerd i.s.m. Science LinX en Forum Groningen en wordt ondersteund door het Akkoord van Groningen.

Bij het bezoeken van onze evenementen is een coronatoegangsbewijs (een vaccinatie-, test- of herstelbewijs) verplicht. Meer informatie hierover vind je op rijksoverheid.nl. Het coronatoegangsbewijs kun je laten zien met de CoronaCheck-app of op papier.

Illustratie: Yvette Compaijen


 

Also in this series

Jetse Goris, Ellen Nollen, Wim van der Molen en Simon Verhulst
UITVERKOCHT!
Nederlands
Hoe werkt het nu eigenlijk, dat ouder worden? Is het proces inderdaad te remmen, of zelfs te stoppen?

See also

Stefan Schevelier
Johan Huizinga's Homo Ludens in the 21st Century
English

During the COVID-19 pandemic, people had to stay indoors as much as possible. To pass the time, we massively turned to Netflix, books, knitting and… video games!

Programma | Programme

Welke informatie zit er verstopt in uitwerpselen? Moet je als schrijver of lezer sympathie voelen voor een hoofdpersoon? En mag je over alles en iedereen schrijven?