Overslaan en naar de inhoud gaan
In serie
Nederlands

Wanneer ga je te ver?

Een speurtocht naar ethische grenzen in de wetenschap
Hans Harbers in gesprek met Elmer Sterken, Folkert Kuipers en Ritsert Jansen

Fraude, plagiaat of bedrog begint vaak met een onschuldige aanleiding. Wat de een nog acceptabel vindt, gaat voor de ander al te ver. Waar ligt je grens? Wanneer zeg je ‘stop’?

Mag je je naam zetten bij een onderzoek dat geheel door je studenten is gedaan, is een genadezesje voor een goedbedoelende student acceptabel, moet je een opgeklopte conclusie over je onderzoek in de media maar voor lief nemen? Trek je aan de bel wanneer je vermoedt dat je promotor met fictieve gegevens werk? Fraude, plagiaat of bedrog begint vaak met een onschuldige aanleiding. Wat de een nog acceptabel vindt, gaat voor de ander al te ver. Waar ligt je grens? Wanneer zeg je ‘stop’? Onderzoekers, docenten, bestuurders en promovendi van de Groningse universiteit krijgen tijdens een socratische dialoog herkenbare hypothetische situaties voorgelegd. Zij moeten zich uitspreken over dilemma’s uit de praktijk van het onderzoek en onderwijs. Wat vinden ze wel en niet acceptabel? Hoe gaan ze om met de verschillende dilemma’s die ze krijgen voorgeschoteld? Wanneer is hun integriteit in het geding?

Filosoof en debatleider Hans Harbers gaat op socratische wijze in gesprek met rector magnificus Elmer Sterken, decaan en onderzoeksleider Folkert Kuipers (medische wetenschappen), onderzoeksdirecteur en coach van onderzoektalent Ritsert Jansen (bio-informatica), Nienke de Deugd, docent IO&IB en Eddo Evink, docent wijsbegeerte. Met een nagesprek met deelnemers en publiek.
 

Ook in deze serie

Frank van Kolfschooten.Coreferenten: Wolfgang Stroebe en Jelte Wicherts
Nederlands

Onderzoeksjournalist Frank van Kolfschooten ontdekte spectaculaire zaken van wetenschappers die onderzoeksresultaten vervalsen of het werk van collega’s overschrijven.

Zie ook

Placeholder
Drs. Wilbert Schreurs
Over commercials als spiegel van onze leefwereld
Nederlands

Aan reclame valt niet te ontkomen. Elke dag zien we tientallen billboards en krijgen we talloze commercials en advertenties op ons afgevuurd.