Overslaan en naar de inhoud gaan

Alfred Hitchcock

Steven Jacobs

In de films van Alfred Hitchcock (1899-1980) speelt architectuur een belangrijke rol op verschillende manieren. Hij werkte begin jaren twintig als set designer en bleef intensief betrokken bij de art direction van de ruim vijftig films die hij regisseerde tussen 1926 en 1976.

In nauwe samenwerking met belangrijke production designers als Wilfred Arnold, Robert Boyle, Henry Bumstead, Thomas Morahan, Van Nest Polglase en Lyle Wheeler creëerde Hitchcock een aantal onvergetelijke filmgebouwen zoals Victoriaanse herenhuizen, woningen in voorsteden, modernistische villa’s, stadswoningen, appartementen en penthouses. Ook werd het een kenmerk van Hitchcock om beroemde gebouwen of monumenten als de National Gallery, het Vrijheidsbeeld en de Golden Gate Bridge te gebruiken als locatie voor slotscènes.
Daarnaast vervaardigde Hitchcock enkele opmerkelijke films die zich op één plek (en in één enkel decor) afspelen. Films als Rope, Dial M for Murder en Rear Window verkennen expliciet de beperkingen van de cinematografische ruimte. Ruimtelijke beperkingen en begrenzingen staan ook centraal in het gothic plot van een reeks films die werden geproduceerd in de jaren 1940 (Rebecca, Suspicion, Shadow of a Doubt, The Paradine Case, Notorious, Under Capricorn) maar ook in latere meesterwerken als The Birds. In deze films wordt het huis gepresenteerd als een gevaarlijk labyrint of gevangenis. Bovenal gebruikte Hitchcock herhaaldelijk en overduidelijk architecturale motieven als ramen en trappen, nauw verbonden met Hitchcockiaanse vertelstructuren als ‘suspense’ of typische Hitchcock thema’s als voyeurisme.

Steven Jacobs is kunsthistoricus en gespecialiseerd in de verbeelding van architectuur, steden en landschappen in fotografie en cinema. Hij doceerde aan verschillende universiteiten en kunstacademies in België en Nederland. Momenteel doceert hij filmgeschiedenis aan de Hogeschool Sint-Lukas Brussel en de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Gent, en ‘urban studies’ aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. In 2007 publiceerde hij The Wrong House: The Architecture of Alfred Hitchcock.

’s Avonds draait filmtheater Images de Hitchcock-film Rear Window.

Ook in deze serie

Zie ook

Placeholder
Prof. Allison Blakely
The representation of Blacks in the Netherlands and Europe
English

The Netherlands has been known for centuries as a tolerant country and a safe haven for refugees.