Overslaan en naar de inhoud gaan
In serie
Nederlands
Tijd
15:30
Locatie

Auditorium
Van Doorenveste, Zernikeplein 11
Groningen
Nederland

Tickets
Toegang gratis

Hanze Lezing De Tomaat

Annemieke Hendriks

De tomaat is de meest geliefde groente in Europa en Hollands nationale trots. Nederland is de grootste exporteur van tomaten ter wereld en behoort ook met tomatenzaad en kassen internationaal tot de top. Maar kunnen we nog van een Nederlandse, Belgische of Duitse tomaat spreken? Waarom gaan miljoenen vrijwel identieke tomaten heen en weer over het Europese continent?
De tomaat levert geld en genot op, maar veroorzaakt ook schade, bijvoorbeeld aan het milieu. Journalist Annemieke Hendriks volgde het leven van de tomaat van zaad tot supermarkt in Nederland, Duitsland, Roemenië, Spanje, Oostenrijk en andere landen. Op haar onderzoekstocht tekent ze indringende verhalen op van telers en handelaren, plukkers en politici, eco-activisten en kassenbouwers. Wie zijn de winnaars en wie de verliezers in de wereldwijde handel in tomaten? Welke mythen en misverstanden zijn er over de tomaat? Hoe gezond is een tomaat eigenlijk? Is de tomaat geneeskrachtig of juist een ziekteverwekkende ‘gifbal’? Is het een smakeloze ‘Wasserbombe’ zoals veel Duitsers beweren? En liggen er écht genetisch gemodificeerde tomaten in de schappen? Een onthullend verhaal over de bizarre handel in vers voedsel.

Annemieke Hendriks studeerde socioloog aan de RUG. Als journalist publiceert ze reportages, interviews en achtergrondverhalen in onder meer Vrij Nederland, Trouw, De Groene Amsterdammer, de Volkskrant en Vlaamse en Duitse kwaliteitsmedia. Ze werkte acht jaar aan haar project over de tomaat en publiceerde eind vorig jaar het boek De tomaat en de bizarre wereld van vers voedsel. 

Ook in deze serie

Hanze Lecture
Frank Quix
English

The downfall in the retail sector seems to be unstoppable. The internet is often mentioned as the major disrupting factor. But, is this really the case?

Hanze Lecture
Erik Schoppen
Branding Trust
English

How do we make decisions in our consumer behavior, and how do we experience brands? The way we process cognitive information is key to understand consumer thinking.

Zie ook

Placeholder
Jeanine Deen, Bram Neuijen, Lida van den Broek
Over interculturele communicatie
Nederlands

No borders! The World is Flat! Think Global! Wie wil meetellen in de 21ste eeuw, denkt en handelt internationaal. Regelmatig ontmoeten we mensen uit andere culturen.