Overslaan en naar de inhoud gaan
Placeholder
Thema
Nederlands

Najaarsklassiekers

3 x film met inleiding
NAJAARSKLASSIEKERS
Wilde Aardbeien | Otto e Mezzo | A bout de Souffle
scheiding-lezing
Datum: Oktober/november/december 2007
scheiding-lezing
Klassiekers zoals ze niet meer gemaakt worden, of toch? Filmtheater Images en Studium Generale selecteerden weer drie prachtfilms die telkens opnieuw een nieuw publiek verdienen. Drie inleiders zijn bereid gevonden hun visie op deze films te geven.


WILDE AARDBEIEN (Smultronstället)
Regie: Ingmar Bergman (Zweden 1957, zwart-wit 91 minuten, Zweeds gesproken,  Nederlands ondertiteld)
Inleiding door Petra Broomans, RUG-docent Zweeds
scheiding-lezing
Datum: Maandag 29 oktober 2007
scheiding-lezing
Eén van de beroemdste films van de onlangs overleden Zweedse regisseur Ingmar Bergman. De oude professor Isak Borg (regisseur en acteur Victor Sjöstrom) krijgt een eredoctoraat. Om deze titel in ontvangst te nemen, moeten hij en zijn chauffeuse (Borgs zwangere schoondochter) een lange autorit maken naar Lund, de stad waar Borg ooit afstudeerde. De gesloten wetenschapper wordt tijdens deze reis door gesprekken, herinneringen en dromen geconfronteerd met zijn tekortkomingen, met de dingen die hij niet goed deed in zijn professioneel zo succesvolle leven. Dat tijdens de reis een ruziënd stel en drie vrolijke studenten met hen meerijden, doet weinig af aan het grote gevoel van onbehagen dat de professor bekruipt. Sober en donker meesterwerk waarin het naoorlogse existentialistische levensgevoel doorklinkt. Een hernieuwde kennismaking voor kenners, verplichte kost voor beginners.


OTTO E MEZZO (8½)
Regie: Federico Fellini (Italië 1963, zwart-wit 135 minuten, Italiaans gesproken, Nederlands ondertiteld)
Inleiding door Philiep Bossier, RUG-hoogleraar Italiaans
scheiding-lezing
Datum: Maandag 26 november 2007
scheiding-lezing
Een regisseur bereidt in een kuuroord een kostbare nieuwe film voor. Hij komt door zijn echtgenote en zijn minnares, jeugdherinneringen, dromen, actrices die om rollen bedelen, een zanikende producent en aanvallen van critici niet aan het scenario toe. Vlak voor de opnamen besluit hij al die ervaringen en gedachten tot onderwerp van de film te maken. Paradoxaal genoeg werd deze film over gebrek aan inspiratie Fellini's beste film, vol meeslepende en indringende scènes en beelden. De fantasieën en groteske personages zouden in tal van zijn films weer opduiken, maar hebben hier niets van hun verrassende werking verloren. Vaste Fellini-acteur Mastroianni speelt een van zijn mooiste rollen.


A BOUT DE SOUFFLE
Regie: Jean-Luc Godard (Frankrijk 1959, zwart-wit 89 minuten, Frans gesproken, Engels ondertiteld)
Inleiding door Frans Zwarts, Rector van de RUG
scheiding-lezing
Datum: Maandag 10 december 2007
scheiding-lezing
“New York Herald Tribune!?” Legendarisch debuut, exemplarisch voor de veelgeroemde Nouvelle Vague waarmee Godard vol bravoure breekt met alle filmregels van die tijd. 'Casual' gefilmd verhaal van een hopeloze flirt tussen de Amerikaanse kranten-ventster Patricia (Jean Seberg) en Michel (Jean-Paul Belmondo), een ijdele autodief met een voorliefde voor Raymond Chandler personages. Al decennialang spreekt hun romance en hun très cool-nonchalance nieuwe generaties aan. Die achteloosheid wordt hem, na een een politieachtervolging, overigens wel fataal. Alle aan de Franse jaren vijftig refererende reclames: beregende kinderkopjes, jazzmuziek en schaduwen zijn schatplichtig aan dit flonkerende debuut.

Zie ook

Joost de Vries in gesprek met Nina Polak en Franca Treur
Over Coming of Age in de literatuur
Nederlands

In de literatuur is de rite de passage een van de oudste, en meest geliefde, onderwerpen: het moment waarop de held zijn jeugdige naïviteit van zich afschudt en de were