Overslaan en naar de inhoud gaan
Nederlands
Locatie

Academiegebouw
Broerstraat 5
Groningen
Nederland

Tickets
€ 3,- | gratis voor studenten en SG-kortingspashouders

Onderwijs voor nu en straks

Geert ten Dam, coreferent Klaas van Veen

De grote maatschappelijke uitdagingen van onze tijd laten zich niet meer opsluiten in aparte vakken en vragen om een interdisciplinaire aanpak en om vakoverstijgende vaardigheden.
Het is de kerntaak van onderwijs om jongeren adequaat voor te bereiden op hun toekomst. Juist omdat het moeilijk is om vast te stellen hoe hun wereld eruit zal zien, moeten we ons regelmatig afvragen wat de waarde is van onderwijs voor de nieuwe generatie en voor de samenleving. Als de veranderingen zo snel gaan, is het onderwijs daar dan op voorbereid? Waar is verbetering gewenst en wat is daarvoor nodig? Onderwijskundige Geert ten Dam bespreekt de voorstellen van het landelijke Platform2032 voor de vernieuwing van het curriculum van het basis- en voortgezet onderwijs. De grote maatschappelijke uitdagingen van onze tijd laten zich niet meer opsluiten in aparte vakken en vragen om een interdisciplinaire aanpak en om vakoverstijgende vaardigheden. Naast taal en rekenen is burgerschapsvorming belangrijker dan ooit. Wat weten we in dat opzicht over Nederlandse leerlingen en scholen en waar liggen nieuwe uitdagingen en kansen?
 
Geert ten Dam is hoogleraar onderwijskunde aan de Universiteit van Amsterdam en kroonlid van de SER. Ze was tien jaar verbonden aan de Onderwijsraad, waarvan de laatste vier jaar als voorzitter. Ten Dam maakt deel uit van verschillende raden van toezicht en adviescommissies, waaronder het Platform Onderwijs2032. 
Klaas van Veen is hoogleraar onderwijskunde en directeur van de Lerarenopleiding van de Rijksuniversiteit Groningen.

Ook in deze serie

Introduction by Loes Damhof
Documentary
English

The documentary ‘Most likely to Succeed’ (2015) focuses on the story of High Tech High, a school in San Diego that is completely rethinking what the experience of going to schoo

Zie ook

Placeholder
Thomas von der Dunk, Bas Heijne, Dick de Boer, Ineke Velduis-Meester
Nut en nadeel van een historische canon
Nederlands

Hoewel het vak geschiedenis zich in ons onderwijs maar amper zeker weet, was de belangstelling voor ons verleden nog nooit zo groot.