Overslaan en naar de inhoud gaan
Kenniscafé Groningen
Nederlands
Locatie

Groninger Forum
Hereplein 73
Groningen
Nederland

Tickets
vanaf een half uur voor aanvang gratis bij het Groninger Forum

Online marketing: lust of last?

Peter Verhoef, Hugo Velthuijsen, Cees de Vey Mestdagh

Overal laten we digitale sporen na zonder dit echt te beseffen. Wat weten supermarkten, bedrijven en zoekmachines over ons koopgedrag, onze interesses en onze privésituatie?
Twee jonge onderzoeksjournalisten lieten het onlangs prachtig zien bij De Wereld Draait Door: zodra je als argeloze internetgebruiker een website bezoekt duiken allerlei bedrijven op je en worden je privégegevens direct verhandeld, zonder dat je er iets van merkt. Binnen de kortste keren is op basis van je internetgedrag een akelig adequaat persoonlijk profiel te maken. Conclusie: op het internet ben je geen klant maar een product.

Overal laten we digitale sporen na zonder dit echt te beseffen. Wat weten supermarkten, bedrijven en zoekmachines over ons koopgedrag, onze interesses en onze privésituatie? Kunnen we onze privacy nog wel beschermen? En wat zijn de voor- en nadelen van het gebruik van big data voor consumenten en bedrijven?

Big data maken het leven gemakkelijker. Je krijgt met een druk op de knop een overzicht van je financiële situatie of je pensioenmogelijkheden. Wanneer je een product zoekt, komen de aanbiedingen als vanzelf binnen rollen. Je krijgt muziektips op Spotify en tips voor goede boeken. Bedrijven kunnen heel gemakkelijk gegevens opslaan van de consument en inspelen op het internet-en aankoopgedrag. Daarnaast bieden gepersonaliseerde data allerlei kansen en mogelijkheden voor bijvoorbeeld een efficiëntere gezondheidszorg en een zuiniger energiegebruik. Kortom, gepersonaliseerde big data zorgen voor maatwerk waarmee je als consument je voordeel kunt doen. De keerzijde is dat het ongevraagd toesturen van aanbiedingen ook voor irritatie kan zorgen en het besef dat je overal in de gaten wordt gehouden. Hoe werkt online marketing? Wanneer is er een positief effect en wanneer werkt het averechts? Kunnen bedrijven de klant ook zeggenschap geven over het gebruik van hun persoonlijke data? En wat zijn de juridische grenzen voor het (commercieel) gebruik van deze data?

Over de voor- en nadelen van het gebruik van big data spreekt Alex van den Berg met Peter Verhoef, hoogleraar marketing aan de RUG en auteur van het boek ‘How to create value with big data?’, Hugo Velthuijsen, lector New Business en ICT aan de Hanzehogeschool, die onderzoek doet naar big data en gezondheidszorg, en Cees de Vey Mestdagh, universitair hoofddocent ICT en Recht.

Zie ook