Overslaan en naar de inhoud gaan
Nederlands
Tijd
20:00 – 21:30
Locatie

Academy Building
Broerstraat 5
Groningen
Nederland

Tickets
€4,-/€2,- with SG-card/free for students (available at September 16)

Onze liefde voor bad guys

Ellen ter Gast

Dat we gefascineerd zijn door slechte mensen en de dingen die zij doen blijkt wel uit ons kijkgedrag. Het aantal kogels en lijken dat we kunnen tellen als we televisie of Netflix kijken, zegt genoeg. In vergelijking met onze alledaagse werkelijkheid worden we in de series en films die we kijken overladen met disproportioneel veel geweld en narigheid. Iedereen zal het beamen. ‘Bad characters’ hebben een hoge amusementswaarde. Waarom is dat zo? Waarom genieten we zo van schurken- en boevenverhalen? Wat hebben we toch met seriemoordenaars, psychopaten en corrupte zakenlieden? Wat kunnen we van ze leren over onze eigen moraal?

Aan de hand van een aantal iconische bad guys van het witte doek, als JR Ewing (Dallas), Gordon Gekko (Wall Street) en Frank Underwood (House of Cards), geeft Ter Gast antwoord op deze vragen. Ook staat ze stil bij zogenaamde ‘Faustfiguren’, gewone mensen, die door een ongelukkige speling van het lot of door een domme zet, terecht komen in vreselijk foute situaties. Verhalen over Faustfiguren zijn volgens Ter Gast het meest boeiend, omdat ze vragen oproepen. De meest brandende vraag is: wat zou u zelf doen als u in hun schoenen zou staan? Bent u echt zo veel beter?

Ellen ter Gast is filosoof en auteur van De Dappere Kijker, waarom Netflix meer te bieden heeft dan Kant. In dit boek legt ze uit waarom verhalen, in tegenstelling tot filosofische teksten, een noodzakelijk ingrediënt zijn voor het ontwikkelen van een moraal. We kunnen ons inleven in verhalen. We denken in verhalen, niet in theorieën.

Ook in deze serie

Zie ook

Nederlands

De afgelopen maanden werkte stagiair-programmamaker Lyanne Levy bij Studium Generale Groningen aan een lezingenserie over interesse in misdaad: Fascinatie voor het kwa

Suzanne Oosterwijk
Nederlands

Mensen kiezen er vaak bewust voor om zichzelf bloot te stellen aan nare beelden of gruwelijke verhalen. Waarom zijn mensen toch zo nieuwsgierig naar het leed van anderen?