Overslaan en naar de inhoud gaan
Hanzelezing
Nederlands
Locatie

BrugsmaBorg
Zernikeplein 9
Groningen
Nederland

Tickets
Toegang gratis met ticket

Welkom in de betekeniseconomie!

Bedrijven die zich louter richten op winstmaximalisatie hebben hun langste tijd gehad. Maatschappelijk verantwoord ondernemen heeft de toekomst, zoals populaire bedrijven als Tony Chocolonely, Dopper en de Vegetarische Slager al laten zien. Na de agrarische economie, de industriële economie en de kenniseconomie koersen we af op een betekeniseconomie met een vorm van ondernemen waar niet alleen een kleine groep aandeelhouders beter van wordt, maar de hele wereld. In de betekeniseconomie ligt de focus niet langer op zoveel mogelijk geld en winst, maar op zoveel mogelijk maatschappelijke meerwaarde en geluk. Het tipping point van de betekeniseconomie ligt volgens Aaron Hurst, de bedenker van de purpose economy, rond 2020. Uit enquêtes blijk dat meer dan de helft van de CEO’s gelooft dat betekenis de nieuwe aanjager van de economische ontwikkeling is.

Wat is de betekeniseconomie precies en hoe bereiken we een versmelting van zakelijke en maatschappelijke belangen? Bedrijfsadviseur Kees Klomp laat zien dat de opkomst van maatschappelijk engagement richtinggevend is voor de economie van de komende decennia.

Kees Klomp is bedrijfsadviseur en schrijver van de succesvolle boeken Handboek betekenisvol ondernemen (2016) en Pioniers van de nieuwe welvaart (2018). Tot 2005 was hij strategiedirecteur bij reclamebureau TBWA. Hij nam ontslag en ontwikkelde zich tot een expert op het gebied van betekenisvol ondernemen, op basis van een boeddhistische levensovertuiging. Klomp werkt als directeur bij SMO, de zakelijk-maatschappelijke denktank van de Erasmusuniversiteit.

Huub Danker, penningmeester van HMV Actis, en Tim de Vries, penningmeester van HSE Faktor, geven een reactie.

Zie ook

Simon(e) van Saarloos
Nederlands

Wie bepaalt wat er wordt herinnerd en herdacht? Waarom herdenken we en hoe herdenken we? Besteden we te weinig aandacht aan de slachtoffers van ons slavernijverleden?

Placeholder
Koosje van Doesen, Viktoria Koblenko, Frank den Hollander, Marjo Buitelaar
Nederlands

Sinds enige tijd moet je – als je Nederlander wilt worden of als je je in Nederland wilt vestigen – aantonen dat je de taal beheerst en op de hoogte bent van onze gebruiken en g

Kenniscafé Groningen
Franjo Weissing, Ralf Cox en Bernard Nijstad
Nederlands

Samenwerken, we kennen het allemaal met wisselende succeservaringen. Toch zijn we als sociale soort zo succesvol door ons vermogen samen te werken en te leren van anderen.