Overslaan en naar de inhoud gaan
Placeholder
Thema
In serie
Nederlands

40 jaar Sterreclame

Over commercials als spiegel van onze leefwereld
Drs. Wilbert Schreurs

Aan reclame valt niet te ontkomen. Elke dag zien we tientallen billboards en krijgen we talloze commercials en advertenties op ons afgevuurd. Reclame wordt door menigeen als oppervlakkig en irritant ervaren, en dat is niet onterecht. Maar tegelijkertijd maakt reclame, meer dan ooit tevoren in de geschiedenis, een belangrijk onderdeel uit van onze cultuur. We zijn ermee opgegroeid en moeiteloos herkennen we de signalen die de reclamemakers uitzenden. Reclame speelt ook in op ontwikkelingen in de samenleving. Het laat zien hoe maatschappelijke verhoudingen veranderen, hoe rolpatronen zich wijzigen en hoe normen evolueren. En dat maakt reclame tot een fascinerende historische bron.
Deze lezing wil - aan de hand van een excursie door de historie van de Nederlandse (tv-)reclame vanaf de jaren zestig tot nu - laten zien dat reclamemakers meer doen dan simpelweg producten aanprijzen. Reclame vertelt ons niet alleen wat we wel en niet moeten kopen, maar ook waar we met z’n allen door vermaakt en ontroerd worden, welke waarden we er op na houden en welke verlangens we koesteren, kortom: wie we zijn. Mede daarom verdient reclame het om serieus genomen te worden. Of we er nu van houden of niet.

Drs. Wilbert Schreurs (1960) is historicus en gespecialiseerd in de geschiedenis van de commerciële communicatie. Hij publiceerde een tiental boeken over reclame, oa. het in 2001 verschenen standaardwerk Geschiedenis van de reclame in Nederland, Leuker kunnen we ’t niet maken (2004) over 40 jaar Nederlandse tv-reclame en recent Moet je luisteren over binnen- en buitenlandse radioreclame. Schreurs is zelfstandig publicist en schrijft o.a. voor Adformatie en Tijdschrift voor Marketing.

Ook in deze serie

Hanze Lecture
Frank Quix
English

The downfall in the retail sector seems to be unstoppable. The internet is often mentioned as the major disrupting factor. But, is this really the case?

Zie ook

Jan Eikelboom . Coreferent Karim Boussak: Democratie en Fundamentalisme
Nederlands

Journalist Jan Eikelboom was ooggetuige van de Arabisch Lente. Welke impact hebben de volksopstanden op de ontwikkelingen in Tunesië, Egypte en Libië?

Debat
Met Jack de Vries, Liesbet van Zoonen, Myrthe Hilkens en Peter Kee
Over Borgen, politiek, media en cynisme
Nederlands

Jack de Vries, Liesbet van Zoonen, Myrthe Hilkens en Peter Kee gaan met elkaar in debat over de relatie tussen media en politiek. Onder leiding van Hans Harbers.