Overslaan en naar de inhoud gaan
Placeholder
Thema
In serie
Nederlands

40 jaar Sterreclame

Over commercials als spiegel van onze leefwereld
Drs. Wilbert Schreurs

Aan reclame valt niet te ontkomen. Elke dag zien we tientallen billboards en krijgen we talloze commercials en advertenties op ons afgevuurd. Reclame wordt door menigeen als oppervlakkig en irritant ervaren, en dat is niet onterecht. Maar tegelijkertijd maakt reclame, meer dan ooit tevoren in de geschiedenis, een belangrijk onderdeel uit van onze cultuur. We zijn ermee opgegroeid en moeiteloos herkennen we de signalen die de reclamemakers uitzenden. Reclame speelt ook in op ontwikkelingen in de samenleving. Het laat zien hoe maatschappelijke verhoudingen veranderen, hoe rolpatronen zich wijzigen en hoe normen evolueren. En dat maakt reclame tot een fascinerende historische bron.
Deze lezing wil - aan de hand van een excursie door de historie van de Nederlandse (tv-)reclame vanaf de jaren zestig tot nu - laten zien dat reclamemakers meer doen dan simpelweg producten aanprijzen. Reclame vertelt ons niet alleen wat we wel en niet moeten kopen, maar ook waar we met z’n allen door vermaakt en ontroerd worden, welke waarden we er op na houden en welke verlangens we koesteren, kortom: wie we zijn. Mede daarom verdient reclame het om serieus genomen te worden. Of we er nu van houden of niet.

Drs. Wilbert Schreurs (1960) is historicus en gespecialiseerd in de geschiedenis van de commerciële communicatie. Hij publiceerde een tiental boeken over reclame, oa. het in 2001 verschenen standaardwerk Geschiedenis van de reclame in Nederland, Leuker kunnen we ’t niet maken (2004) over 40 jaar Nederlandse tv-reclame en recent Moet je luisteren over binnen- en buitenlandse radioreclame. Schreurs is zelfstandig publicist en schrijft o.a. voor Adformatie en Tijdschrift voor Marketing.

Ook in deze serie

Deirdre Enthoven
Professionals en hun dilemma's
Nederlands

Of het nu gaat om managers en bankiers of medewerkers van de IND en Bureau Jeugdzorg, vrijwel iedereen loopt in zijn werk wel eens tegen een dilemma op.

Zie ook

Placeholder
Kunst & Geschiedenis | Trends | Werking
Nederlands

Het woord ‘drugs’ roept direct allerlei reacties op en is altijd goed voor verhitte discussies.

Roman Krznaric
The Vanishing Art of Seizing the Day
English

The spirit of carpe diem has been hijacked by consumer culture. Cultural philosopher Roman Krznaric calls us to arms: the time has come to seize back the day.

Martha Nussbaum | Co-speaker: Liesbeth Korthals Altes
Why Democracy Needs the Humanities
English

The value of the arts is no longer self-evident, nor is research and education in the arts.