Skip to main content
Placeholder
In series
Nederlands

Hebbe Hebbe Hebbe...

Slaaf van reclame?
Bob Fennis

Reclame is in staat je te verleiden tot het kopen van gewenste, maar soms ook ongewenste producten en diensten. Telkens weer lukt het via reclameboodschappen om ons dingen aan te smeren waar we eigenlijk niet op zitten te wachten. We doneren aan instanties waarvan we nog niet eerder hadden gehoord, we kopen producten die we niet nodig hebben en we stemmen op politieke kandidaten met een bedenkelijke reputatie. Constant worden we blootgesteld aan verschillende reclameboodschappen en advertenties, maar wat voor invloed heeft dit op ons gedrag? Wetenschappelijk onderzoek geeft inzicht in de psychologie achter ons consumentgedrag en de werking van reclameboodschappen. Psychologische processen spelen een rol bij beïnvloeding, maar ook bij de weerstand tegen beïnvloeding. Wanneer is een reclame effectief, wat werkt en wat niet? Wanneer gaan consumenten overstag en wanneer ervaren zij weerstand? En hoe kan je als marketeer die weerstand verminderen?

Bob Fennis is hoogleraar Consumer Behaviour aan de Faculteit Economie en Bedrijfskunde van de Rijksuniversiteit Groningen. Daarvoor was Fennis als universitair hoofddocent verbonden aan de Universiteit Twente en de Universiteit Utrecht. Hij studeerde sociale psychologie aan de Universiteit Utrecht en communicatiewetenschap aan de Radboud Universiteit Nijmegen.

See also

Manfred Spitzer. Co-speaker Justine Pardoen
How we destroy our brains
English

Manfred Spitzer warns us that too much computer use leads to ‘digital dementia’. The more we use computers , the more our memory is deteriorating.

Placeholder
Tamar Wolfarth, Nico Kielstra, Arnout Ploos van Amstel, Froukje Bos ea.
Vraag en aanbod van psychofarmaca
Nederlands

De markt voor antidepressiva is een groeimarkt. Steeds meer mensen slikken Prozac, Seroxat en aanverwante middelen bij steeds lichtere gedrags- of stemmingsstoornissen.