Overslaan en naar de inhoud gaan
Nederlands
Locatie

Grand Theatre
Grote Markt 35
Groningen
Nederland

Tickets
Toegang gratis

Toekomstmuziek

Micha Hamel, Jacob TV, Bas van Putten

Muziek is door de  digitalisering bereikbaarder dan ooit, met platforms als Spotify en Soundcloud. Maar symfonieorkesten hebben moeite volle zalen te trekken en het jonge publiek oriënteert zich vooral op de commercieel aangestuurde popmuziek. Is de beleving van muziek door de digitalisering veranderd, of is er meer aan de hand?

Is er in de muziek of de kunst alleen nog ruimte voor cultuurconsumptie? In welke richting ontwikkelt klassieke muziek zich in de komende decennia?  Is er nog ruimte voor experiment en vernieuwing? Sommigen zeggen dat de avant-garde niet meer bestaat. Tegelijkertijd lijkt de luisteraar steeds zijn eigen persoonlijke ervaring bij muziek te willen creëren. De betekenis die een maker een muziekstuk gaf, lijkt minder dominant binnen de huidige tijdsgeest. We genieten steeds meer van muziek als ontspanning of therapie en gebruiken muziek om de tijd in het hectische leven van alledag stil te zetten. Recentelijk uiten enkele kunstdenkers zich nogal pessimistisch over deze cultuurtendensen. Zitten we in een overgang van een betekeniscultuur naar een belevingscultuur, en zo ja, hoe erg is dat? Hoe kunnen muziekmakers en programmeurs een nieuw inhoudelijk engagement ontwikkelen?

Femke Kramer gaat in gesprek met Micha Hamel, veelzijdig kunstenaar - componist, musicus, programmeur, onderzoeker en schrijver – over zijn recente boek Speelruimte voor klassieke muziek in de 21ste eeuwJacob TV, internationaal gezien Nederlands meest succesvolle componist, over de relatie tussen kunstmuziek en publiek, en Bas van Putten, musicoloog, schrijver en journalist, over welke scenario's er ontstaan en wat de kansen zijn voor de componisten en musici van de toekomst.

Dit programma is een samenwerking van Soundsofmusic, Studium Generale Groningen en het Prins Claus Conservatorium. Met live muziek en de verrassende 3D muziekinstallatie ‘Zonder Handen’.

Zie ook