Overslaan en naar de inhoud gaan
GEANNULEERD
In serie
Nederlands
Tijd
20:00 – 21:30
Locatie

Academiegebouw
Broerstraat 5
Groningen
Nederland

Tickets
GEANNULEERD - € 7,50,- / € 5,- met SG-kaart en voor studenten

De vreemdeling

Racisme uitgelegd aan onszelf
GEANNULEERD - Abdelkader Benali

Hoe zijn racisme en tolerantie de afgelopen decennia veranderd? Abdelkader Benali bespreekt in het licht van de Franse denker Emmanuel Levinas of we gevoelig kunnen blijven voor het vreemde dat steeds weer andere vormen aanneemt, maar er toch altijd is. Benali vertelt niet alleen over de vreemdeling, maar ook over de xenofoob in onszelf.

Abdelkader Benali (1975) is een van de bekendste Nederlandse auteurs. Hij schreef romans, verhalen, poëzie, toneel en journalistieke teksten. Bruiloft aan zee is zijn bejubelde en bekroonde debuut uit 1996. In september 2015 werd Benali vader van een dochter, voor wie hij het boek Brief aan mijn dochter schreef (2016). Benali werd geboren in Marokko en kwam als klein jongetje naar Nederland.

Nieuw Licht
Het publieke debat is met de komst van sociale media ingrijpend veranderd. De vertwittering van het debat was voor Frank Meester en Coen Simon de belangrijkste drijfveer voor de lancering van de serie filosofische pamfletten Nieuw Licht. In Nieuw Licht werpen de scherpste hedendaagse denkers met oude vragen nieuw licht op onze tijd.
 

Foto: Linda Stulic

Ook in deze serie

GEANNULEERD
GEANNULEERD - Frank Koerselman
Nederlands

Vroeger was het enige recht van de vrouw het aanrecht en de man was de baas in het gezin. Maar tijden veranderen.

Zie ook

Nancy Bauer
A Philosophical Approach
English

Using pornography as an example, Nancy Bauer suggests that philosophers are inclined to miss the mark when it comes to understanding real-world phenomena:  their theories d

Uitverkocht! - Joris Luyendijk afgelast
met JORIS LUYENDIJK en DAMIAAN DENYS
Nederlands

Uit het afgelopen jaar vol lezingen heeft Studium Generale twee topsprekers geselecteerd. Heb je ze het afgelopen jaar gemist of wil je ze nog eens horen?

Hanze Lecture
Erik Schoppen
Branding Trust
English

How do we make decisions in our consumer behavior, and how do we experience brands? The way we process cognitive information is key to understand consumer thinking.