Is er leven na de zweeftrein
Met het verschijnen van het rapport van de commissie-Duivesteijn werd eind 2004 alle Noordelijke hoop op een snelle verbinding met de Randstad de bodem ingeslagen. Maar in het nieuwe regeerakkoord is de Zuiderzeelijn terug van weggeweest: βDe afspraken met Noord-Nederland over economische structuurversterking door een snelle Zuiderzeelijn-spoorverbinding zullen worden nagekomen.β
In alle ophef over zweeftreinen en Randstadverbindingen zouden we haast vergeten dat infrastructuur veel meer is dan alleen die snelle trein. Waar liggen voor Noord-Nederland de echte opgaven? Waar liggen de problemen en wat staat ons de komende tien jaar te wachten op infrastructuurgebied? Verdubbelen we de Zuidelijke ringweg of investeren we liever in een lightrail, transferia, snelle fietsverbindingen en een kabelbaan? En - welke oplossing we ook kiezen - volstaan we met het simpelweg realiseren van voldoende kilometers, of besteden we ook aandacht aan een verantwoorde inpassing van wegen en rails in het (stedelijke) landschap?
Vervoerseconoom Jan Oosterhaven (RUG) leidt het thema in waarna een deskundig panel de degens kruist over deze en andere vragen. Aanwezig zijn: Pieter Hofstra, verkeersdeskundige en voormalig VVD-Tweedekamerlid, Karin Dekker, Wethouder Verkeer en Vervoer in Groningen, Sacha Schram van HKB Stedenbouwkundigen en David van Zelm van Eldik, hoofd Steunpunt Routeontwerp (ministeries van VROM, LNV en V&W). Voorzitter is oud-wethouder Willem Smink.
Dit debat is georganiseerd door Platform GRAS ism. debatcentrum DwarsDiep, een samenwerkingsverband van Studium Generale Groningen, cultureel studentencentrum Usva, de FAculteit Wijsbegeerte, de Openbare Bibliotheek en het Centre for Development Studies van de RUG.