Overslaan en naar de inhoud gaan
Placeholder
In serie
Nederlands

Hebbe Hebbe Hebbe...

Slaaf van reclame?
Bob Fennis

Reclame is in staat je te verleiden tot het kopen van gewenste, maar soms ook ongewenste producten en diensten. Telkens weer lukt het via reclameboodschappen om ons dingen aan te smeren waar we eigenlijk niet op zitten te wachten. We doneren aan instanties waarvan we nog niet eerder hadden gehoord, we kopen producten die we niet nodig hebben en we stemmen op politieke kandidaten met een bedenkelijke reputatie. Constant worden we blootgesteld aan verschillende reclameboodschappen en advertenties, maar wat voor invloed heeft dit op ons gedrag? Wetenschappelijk onderzoek geeft inzicht in de psychologie achter ons consumentgedrag en de werking van reclameboodschappen. Psychologische processen spelen een rol bij beïnvloeding, maar ook bij de weerstand tegen beïnvloeding. Wanneer is een reclame effectief, wat werkt en wat niet? Wanneer gaan consumenten overstag en wanneer ervaren zij weerstand? En hoe kan je als marketeer die weerstand verminderen?

Bob Fennis is hoogleraar Consumer Behaviour aan de Faculteit Economie en Bedrijfskunde van de Rijksuniversiteit Groningen. Daarvoor was Fennis als universitair hoofddocent verbonden aan de Universiteit Twente en de Universiteit Utrecht. Hij studeerde sociale psychologie aan de Universiteit Utrecht en communicatiewetenschap aan de Radboud Universiteit Nijmegen.

Ook in deze serie

Hanze Lecture
Frank Quix
English

The downfall in the retail sector seems to be unstoppable. The internet is often mentioned as the major disrupting factor. But, is this really the case?

Zie ook

From Niche to Mainstream
Christiaan Triebert - Sold out!
English

What can we still believe? In the confusing and uncertain era of fake news and alternative facts, it’s increasingly challenging to unveil the truth.

Met oa. Bert Hadders, Meindert Talma, Beno Hofman, Trudy Dehue, Peter de Jonge en Kasper Peters
Hoe gek is Groningen?
Nederlands

Hoe wenselijk is het dat we allemaal geslaagd, gelukkig en aangepast zijn? Geven de apartelingen de wereld niet juist kleur?

Kenniscafé Groningen
Hans de Vries, Olivier de Hon, Hidde Haisma & Gerard Kemkers
Nederlands

Er is veel verwarring over doping in de sport. Welke middelen werken echt prestatie verhogend en welke niet? Het onderzoek staat nog in de kinderschoenen.