Skip to main content
Nederlands
Location

Academiegebouw
Broerstraat 5
Groningen
Netherlands

Tickets
€ 4,- / € 2,- SG-kortingspas / studenten gratis

Sporen van slavernij in Groningen

Barbara Henkes

De Gouden Eeuw in Nederland had een keerzijde in de vorm van slavenhandel en slavernij. Dat gold ook voor Groningen, waar een eigen Kamer van de West-Indische Compagnie werd opgericht met een scheepswerf aan de Noorderhaven. Schepen voeren naar de Afrikaanse kusten om tot slaaf gemaakte Afrikanen op te kopen en naar de overzijde van de Atlantische Oceaan te verschepen. Vandaar keerden zij terug met koloniale waar. Vooraanstaande Groningers investeerden in deze lucratieve handel en in plantages in Suriname en de Antillen. Na het afschaffen van de slavernij werden niet de tot slaaf gemaakten, maar wel hun eigenaars in Nederland financieel gecompenseerd voor het verlies van hun ‘eigendom’. Barbara Henkes neemt je mee op een virtuele wandeling langs de sporen van deze even dramatische als winstgevende geschiedenis. Daarna kun je Groninger Stad en Ommelanden nooit meer met dezelfde ogen zien.

Barbara Henkes is als historica verbonden aan de RUG. Haar onderzoek wordt mede gedreven door de vraag hoe gewelddadige vormen van uitsluiting en repressie in het verleden doorwerken in de hedendaagse samenleving. In 2016 publiceerde zij samen met Margriet Fokken Sporen van het slavernijverleden in Groningen. Gids voor Stad en Ommelanden (uitgeverij Passage) waarvan inmiddels een tweede druk is verschenen. 

Also in this series

See also

Roman Krznaric
The Vanishing Art of Seizing the Day
English

The spirit of carpe diem has been hijacked by consumer culture. Cultural philosopher Roman Krznaric calls us to arms: the time has come to seize back the day.

Silvester Zwaneveld
Nederlands

Cabaretier Silvester Zwaneveld presenteert de wonderen van onze wereld, geïnspireerd op Bill Brysons boek ‘A Short History of Nearly everyhting’.

Clash XXL festival
Tinkebell, Nick Verstand, Johan Kolsteeg, Iris Sommer e.v.a.
Nederlands

Wat gebeurt er in je hoofd als je naar kunst kijkt? Wie bepaalt eigenlijk nog wat kunst is?