Groninger Forum
Hereplein 73
Groningen
Netherlands
Bewegend Leren
Leerlingen die drie maal per week al bewegend taal- en rekenles krijgen, kunnen beter rekenen en spellen. Bovendien concentreren ze zich na de ‘bewegende les’ beter op hun taken in de les erna. Dat ontdekten Groningse onderzoekers.
In het onderzoek van het UMCG en de RUG moesten leerlingen door een beweging te maken een antwoord geven op een vraag. Bijvoorbeeld een woord spellen door een sprong te maken bij elke uitgesproken letter. Tussen de opdrachten door doen ze een basisbeweging, zoals joggen. Al na twee jaar boeken de actieve leerlingen een leerwinst van 5 maanden voor zowel rekenen als spelling. Bewegen en leren kunnen op deze manier prima samengaan in het basisonderwijs, maar ook op de universiteit kunnen studenten beter leren door te bewegen. In een nieuwe masterclass aan de RUG worden sociaal psychologisch theorieën over groepsgedrag inzichtelijk gemaakt door beweging. Waarom werkt bewegend leren zo goed? En als het zo succesvol is, moet deze manier van leren dan meer geïntegreerd worden in ons onderwijssysteem?
Femke Kramer gaat in gesprek met Esther Hartman, onderzoeker bij het Centrum voor Bewegingswetenschappen van het UMCG, die onderzoek deed naar de effecten van fysieke activiteit op cognitie en de hersenen van kinderen in het primair onderwijs in het experiment Fit & Vaardig op school; Manon Hilbrands, onderwijskundige bij Stichting Openbaar Onderwijs Oost Groningen, die als leerkracht van groep 3 twee jaar geleden heeft meegewerkt aan het Fit & Vaardig-project en de lessen toepast in de praktijk; en Aafke van Mourik Broekman, onderzoeker bij Sociale Psychologie en coördinator van de Masterclass Leiderschap ervaren door beweging aan de RUG.