Overslaan en naar de inhoud gaan
Thema
Nederlands

Literaire helden: Faust

Anthonya Visser

Goethes Faust  staat in een lange Duitse traditie.  Vanaf de 19e eeuw is Faust de hoofdpersoon in opera’s, musicals, films en popmuziek.

Goethes Faust  (1808 en 1833) trekt in Duitsland nog steeds de meeste theaterbezoekers. De Faust-stof is echter veel ouder dan de 19e eeuw: in 1587 verscheen de Historia von D. Johann Fausten, een volksboek dat in veel Europese talen werd vertaald. Beroemd werd ook Christopher Marlowes versie van het verhaal en Goethe zag het als kind als poppenspel. In Duitsland ontstond in de loop der tijd een hele traditie van Faust-literatuur, ook als satire (Baggesen, Vischer). In de negentiende eeuw wordt Faust eveneens de hoofdpersoon in opera en musical, nog weer later in de film. Daarbij is het verhaal in zijn lange geschiedenis uiteenlopend geïnterpreteerd, ook misbruikt, bijvoorbeeld door de de nationaalsocialisten.
Een lezing over Goethes Faust met ook aandacht voor de bewerking van het Faust-thema in films (Friedrich Wilhelm Murnau, 1926, en Alexander Nikolajewitsch Sokurow, 2011), opera en popmuziek.

Anthonya Visser is hoogleraar Duitse taal- en letterkunde aan de Universiteit Leiden. Dit jaar verscheen van haar Körper und Intertextualität. Strategien des kulturellen Gedächtnisses in der Gegenwartsliteratur (Böhlau), en in 2010 verscheen de collegereeks op cd Grote schrijvers van Goethe tot nu (Home Academy).

Interessante links
Universiteit Leiden Anthonya Visser
Youtube:
Film Faust 1926
Trailer Faust 2011


 

Ook in deze serie

Zie ook

Bruno Latour
On the Forms of Knowledge Proper to Religious Beings
English

Is it possible to describe the relation between believers and their divinities in a more nuanced way, rather than sticking to the dichotomy of ‘knowledge’ versus ‘belief’?