Overslaan en naar de inhoud gaan
In serie
Nederlands
Tijd
20:00 – 21:30
Locatie

Academiegebouw
Broerstraat 5
Groningen
Nederland

Tickets
€4,- / €2,- met SG-kaart / gratis voor studenten

Wat drijft de onrust in het Midden-Oosten?

Roel Meijer

Het Midden-Oosten wordt geteisterd door een verbluffende hoeveelheid crises. Denk bijvoorbeeld aan de oorlog in Gaza, burgeroorlog in Syrië, sektarisch geweld in Irak, een humanitaire ramp in Jemen, politieke chaos in Soedan en voortdurende instabiliteit in Libië. In de media worden deze conflicten vaak afzonderlijk besproken, maar zelden als één geheel.

Historicus Roel Meijer laat in deze editie van Let’s Ask zien hoe deze brandhaarden met elkaar verbonden zijn en voortkomen uit diepere historische ontwikkelingen. Aan de hand van zijn meest recente boek Een moderne geschiedenis van de Arabische wereld schetst hij hoe het koloniale verleden, de rol van olie en de nasleep van de Arabische Lente samen het huidige landschap hebben gevormd.

Daarnaast bespreekt Meijer de verschillen tussen monarchieën en republieken, de invloed van de politieke islam, en de groeiende rol van buitenlandse machten. Hoe heeft dit alles ertoe geleid dat de regio steeds verder uiteenvalt in militiestaten? En wat betekent deze verschuiving voor de bevolking?


Roel Meijer was universitair hoofddocent moderne geschiedenis van het Midden-Oosten aan de Radboud Universiteit. Hij heeft uitgebreid gepubliceerd over islam, sociale bewegingen en het concept van burgerschap in de Arabische wereld.

In Let's Ask delen onderzoekers hun kennis om context te bieden bij het laatste nieuws en jouw vragen te beantwoorden.
 

Ook in deze serie

Zie ook

Marthe Walvoort, Ulbe Bosma, Meriam Tuinhof en Janine Kruit
Mag het een klontje minder
Nederlands

Vlak bij Groningen staat een van Europa’s grootste suikerproducenten: de Suikerfabriek van Vierverlaten.

Birte Schohaus, Jona van Loenen, Maarten Gijsenberg en Aline Bus
Nederlands

Eind november vullen winkeletalages en webshops zich met uitbundige Black Friday reclames en gaan consumenten massaal op zoek naar de beste deal.