online
Nederland
Creativiteit, verbeelding en ontwikkeling
Vraag kinderen van vijf of zij kunnen tekenen en ze zeggen allemaal: “Ja!”. Vraag het twaalfjarigen en het blijft vaak angstvallig stil. Hoe kan een ‘alledaags talent’ dat bij jonge kinderen zo ruimschoots aanwezig is in de loop van de ontwikkeling verloren gaan? Wat zegt dit over de omgang met ontwikkeling van creativiteit en verbeelding in het onderwijs en de maatschappij? Zijn we inderdaad steeds meer gericht op doelmatigheid en is er geen ruimte voor verbeelding? Op school en vaak ook thuis leer je immers binnen de lijntjes kleuren, maar werkt dat niet juist averechts? Wat kan het onderwijs doen om de ontwikkeling van verbeelding en creativiteit te stimuleren?
Gerrit Breeuwsma is als ontwikkelingspsycholoog verbonden aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij publiceert onder andere over de theorie en geschiedenis van de ontwikkelingspsychologie. Een recente boekpublicaties is Allemaal autistisch. Tussen hulp, hoop en hype (2019).
Dit programma stond eerder gepland voor november 2020.