Overslaan en naar de inhoud gaan
Thema
Nederlands
Tijd
20:00
Locatie

Academiegebouw
Broerstraat 5
Groningen
Nederland

Tickets
€ 4 / € 2 voor SG-pashouders / gratis voor studenten

Goede leiders zweven niet

Janka Stoker, Harry Garretsen en Jouke de Vries

Dat goede leiders niet zweven en helder communiceren lijkt een simpel advies. In hun nieuwe boek laten Janka Stoker en Harry Garretsen aan de hand van onderzoek en aansprekende voorbeelden zien waarom de ene leider daar beter in slaagt dan de andere. Ze nemen politiek leiders als Donald Trump, Angela Merkel en Mark Rutte de maat, net als bekende voorbeelden uit het bedrijfsleven, zoals Elon Musk en Steve Jobs.
Met verwijzing naar de actualiteit, sport en politiek, onderbouwen Stoker en Garretsen de stelling dat goede leiders vooral niet zweven: effectieve leiders gebruiken geen vage concepten, en staan niet los van hun omgeving. Goed leiderschap is dus altijd een combinatie van de persoon en de omstandigheden. Thema’s die aan bod zullen komen zijn: Goede leiders combineren feiten en gevoel, goed leiderschap vraagt om tegenmacht en goede leiders hebben verstand van proces én inhoud.

Jouke de Vries, de nieuwe collegevoorzitter van de RUG, reageert.

Janka Stoker is hoogleraar Leiderschap en Organisatieverandering bij de faculteit Economie en Bedrijfskunde van de RUG. Harry Garretsen is aan diezelfde faculteit hoogleraar Internationale Economie. Beide zijn directeur van het RUG-expertisecenter In the LEAD. Dit center houdt zich bezig met onderzoek, onderwijs en advies over de effectiviteit van leiderschap. Op 16 oktober verschijnt hun nieuwe boek Goede leiders zweven niet. Het eerste exemplaar wordt aangeboden aan de kersverse voorzitter van het college van bestuur van de RUG, Jouke de Vries.

Beide auteurs signeren hun nieuwe boek in de boekenstand van Van der Velde.

Zie ook

Rafael Wittek, Frank Willems, Hans Risselada, Frido van Driem
Nederlands

De opkomst van sociale media en netwerksites creëert niet alleen nieuwe manieren van netwerken, maar biedt ook nieuwe mogelijkheden voor marketing.

Placeholder
Joep Dohmen, Hans Achterhuis, Stine Jensen
Eigentijdse denkers over tijdloze kwesties
Nederlands

September/oktober/november 2007