Overslaan en naar de inhoud gaan

het Higgs-deeltje

Prof.dr. Bob van Eijk

De zoektocht naar het mysterieuze Higgs-deeltje houdt de elementaire fysica al decennia in zijn greep. Met dit Higgs-boson, dat alle andere deeltjes een massa zou geven, kan het standaardmodel van de deeltjesfysica kloppend worden gemaakt. Alleen bestaat het bewuste deeltje vooralsnog alleen in theorie.

De jacht op het Higgs-deeltje bereikt dit jaar zijn hoogtepunt. Komend najaar zullen, na een lange constructieperiode, de eerste botsingen tussen extreem energetische deeltjesbundels met behulp van de reusachtige Atlas-detector (‘Large Hadron Collider’) bij het CERN in Genève gerealiseerd worden. Naast de zoektocht naar de ‘missing link’ in het standaardmodel van elementaire deeltjes, het Higgs, hopen onderzoekers nieuwe tot nu toe verborgen symmetrie in de natuur te ontdekken.
Welke elementaire deeltjes zijn er wat zijn de krachten die tussen deze deeltjes optreden? En hoe denken de onderzoekers met technologisch innovatieve experimenten het tot nu toe ongrijpbare Higgs-deeltje te kunnen detecteren?

Bob van Eijk is wetenschappelijk onderzoeker bij het FOM instituut
Nikhef in Amsterdam. Tevens is hij sinds 1998 bijzonder hoogleraar 'Hoge Energie Fysica' aan de Universiteit Twente. Hij is betrokken (geweest) bij diverse experimenten bij het CERN in Genève en recentelijk bij het Fermilab bij Chicago in de VS. Hij is tevens een van de coördinatoren van het HiSPARC project dat beoogd studenten en docenten in het voortgezet onderwijs te betrekken bij wetenschappelijk onderzoek naar kosmische straling.

Ook in deze serie

Zie ook

Richard Dawkins
Darwin's Five Bridges
English

A public lecture by evolutionary biologist and author Richard Dawkins.

Menno Schilthuizen
How the Urban Jungle Drives Evolution
English

How do our manmade environments accelerate and change the evolution of the animals and plants around us?

Kenniscafé Groningen
Met Amy Pieper, Anne Siersema, Roelof Hut en Tom Versteeg
Nederlands

Veel tieners zijn avondmensen. Hoe komt dat en moeten scholen hun tijden aanpassen?