Overslaan en naar de inhoud gaan
Nederlands

Met andere ogen

Massamedia en beeldvorming in de gezondheidszorg
Jan Swinkels

Wat is de invloed van beeldvorming in de media op het handelen van burgers, patiënten, zorgorganisaties en zorgprofessionals?

Via massamedia krijgen we een grote hoeveelheid informatie aangeboden waardoor we ons een beeld vormen van de gezondheidszorg: over wat we van zorgverleners mogen verwachten, bijvoorbeeld, of over welke vaccinatieprogramma's belangrijk zijn of niet. Op basis van die beeldvorming nemen we besluiten, vormen we verwachtingen, en beoordelen we het handelen van zorgverleners. Ook zullen zorgorganisaties zelf proberen de beeldvorming te beïnvloeden. 
Wat is de invloed van beeldvorming op het handelen van burgers, patiënten, zorgorganisaties en zorgprofessionals?
Gezien het belang van beeldvorming is de vraag relevant of de beeldvorming 'waar' is. Beeldvorming berust op verkregen kennis, feiten en meningen maar wordt ook gekleurd door de wijze waarop die informatie wordt gepresenteerd. De mens is als ontvanger niet neutraal en neigt tot selectief waarnemen, informatie kloppend maken, feiten verdraaien etc. Binnen de reclamewereld en de industrie is er veel ervarings- en professionele kennis over deze beperkingen. In de wereld van de gezondheid is deze kennis echter nog niet breed aanwezig. Daarmee worden mogelijk wel verworvenheden zoals het Rijksvaccinatieprogramma op het spel gezet.

Jan Swinkels werkt als psychiater in het zorgprogramma stemmingsstoornissen (academisch hoofdspecialist) en als hoogleraar Richtlijnenbeleid in de gezondheidzorg aan het Amsterdams Medisch Centrum (AMC/UvA). Als hoogleraar beijvert hij zich om professionals, patiënten en organisaties in de gezondheidszorg te helpen bij het nemen van beter onderbouwd beslissingen. Hij is co-redacteur van ‘Beeldstormen’(2010), een onderzoek naar beeldvorming in de gezondheidszorg.

Interessante links
Medisch Contact Psychiater Jan Swinkels: De opvoedkundige waarde van richtlijnen\
Uitgeverij Belvedere Boek Beeldstormen

Georganiseerd ism. het UMCG

Ook in deze serie

Zie ook

Placeholder
Winnie Gerbens-Leenes
Kritische consument eet duurzaam voedsel
Nederlands

Westerse mensen hebben steeds meer te besteden. Het gevolg is dat ze anders zijn gaan eten en drinken: meer vlees, zuivelproducten, koffie, wijn en bier.