Overslaan en naar de inhoud gaan
Placeholder
Nederlands

Weet jij wat je koopt?

Over de (on)macht van de consument
Felix Meurders, Renzo Veenstra, Dr.Wander Jager, Freek Vosjan

Kinderarbeid, milieuverontreiniging, dierproeven, uitbuiting… Vaak weten we niet hoe producten die we kopen tot stand zijn gekomen. En weten we dat wel, dan weerhoudt het er ons niet van deze goederen toch te kopen. We wijzen deze praktijken af, maar zijn niet bereid er zelf iets tegen te doen. Zijn wij als consument hier zelf verantwoordelijk voor, of ligt de bal bij de producent?

Vaak weten we niet exact wat we kopen. Producenten prijzen hun artikelen met mooie verhalen aan. De moderne consument kan op het internet artikelen steeds beter vergelijken. Maar is hierdoor de macht van de consument ook vergroot? Of is het hele koop- en verkoopproces alleen maar ondoorzichtiger en onbetrouwbaarder geworden?
Consumentenorganisaties en Fair Trade-ondernemers als Max Havelaar proberen de consumenten te helpen in hun keuze. Leiden goede voorlichting en het aanbod van verantwoorde alternatieven tot een meer bewuste consument?
Kortom, wat is anno 2005 de (on)macht van de consument?

Bovengenoemde vragen zullen aan de orde komen in het 26e studentendiscussiecafé. Onder het genot van een drankje discussiëren we met een vertegenwoordiger van een consumentenorganisatie, een ondernemer en een marktdeskundige. En niet te vergeten met de consument zelf: JIJ!

Gasten:
Felix Meurders, presentator VARA-consumentenprogramma Kassa
Renzo Veenstra, eindredacteur van het VARA-consumentenprogramma Kassa
Dr. Wander Jager, RUG-onderzoeker op het gebied van consumentengedrag en marketing
Freek Vosjan, regiomedewerker Wereldwinkels Noord-Groningen

De discussie wordt geleid door Niels Heimeriks, socioloog en coördinator gammasteunpunt.

 

Ook in deze serie

Placeholder
Gespreksleider: Doeko Bosscher, hoogleraar Eigentijdse Geschiedenis aan de RUG
Het Grote Amerikaanse Verkiezingsdebat
Nederlands

De epische strijd tussen de Democraten Barack Obama en Hillary Clinton om de nominatie voor presidentskandidaat vindt in Groningen een nieuw hoogtepunt.

Placeholder
Theo Bouman, Berend van der Lei, Larissa Pans, Marije Lieuwens
De dwang van schoonheidsidealen
Nederlands

Iedereen wil mooi zijn, of op zijn minst mooi gevonden worden door anderen. Jonge meiden en hun moeders worstelen beiden met hun lichaam.

Zie ook

Marcus Lyon, Otavio Schipper, Lucy Avraamidou a.o.
Science Café
English

Artists often ask themselves the same questions as scientists and share many of the same principles: originality, creativity and an open mind.

Peter Gøtzsche
Look up the Evidence Yourself
English

What is best thing to do when you’re feeling ill? In the time of internet and information overload, it is awfully difficult to tell who, or what to trust for medical advice.

Placeholder
Winnie Gerbens-Leenes
Kritische consument eet duurzaam voedsel
Nederlands

Westerse mensen hebben steeds meer te besteden. Het gevolg is dat ze anders zijn gaan eten en drinken: meer vlees, zuivelproducten, koffie, wijn en bier.