Overslaan en naar de inhoud gaan
Placeholder
Thema
In serie
Nederlands

Als de dollar valt

Willem Middelkoop

De VS leven stelselmatig op een te grote voet. Ze geven meer uit dan er verdiend wordt, importeren meer dan ze exporteren en de schuld van Amerikaanse huishoudens, bedrijven en de overheid groeit naar schatting met 3 miljard dollar. Per dag. Het slechte nieuws: De VS zijn niet van plan die schulden terug te betalen, terwijl de dollar wel het financiële anker van de wereldeconomie is. Ergens in de komende vijf of tien jaar komt het moment waarop de Amerikaanse munt niet langer geaccepteerd zal zijn. De VS zullen in een recessie schieten en daarmee de wereldeconomie.

De gemiddelde Nederlander reageert op deze sluimerende bedreiging van de wereldeconomie door zijn kop in het zand te steken. Kenners daarentegen zijn zich wel bewust van het gevaar van een vallende dollar. Gerrit Zalm bijvoorbeeld staat elke ochtend op en snelt als eerste naar teletekst om te zien of de dollar al geploft is.

In zijn glasheldere boek Als de dollar valt beantwoordt Willem Middelkoop honderd vragen over onze geldeconomie en de dreigende kredietcrisis. Centraal daarin is niet de vraag òf de dollar valt, maar wanneer en wat daarvan de gevolgen zijn.

Willem Middelkoop studeerde bedrijfskunde en werkte als freelance fotojournalist voor o.m. Reuters. Hij was verslaggever bij AT5 en publiceerde over de financiële markten in Het Parool. Sinds een jaar of tien doet Middelkoop actief onderzoek naar de geheimen van ons financiële en geopolitieke systeem. Vanaf de start van RTL Z in 2001 becommentarieert hij de economische ontwikkelingen vanaf de studio op Beursplein 5. Daarnaast publiceert hij wekelijks zijn nieuwsbrief Nieuwsflash, een bundeling van publicaties op het gebied van economie en geo-politiek. In juni verscheen zijn boek Als de dollar valt. Wat bankiers en politici u niet vertellen over geld en de kredietcrisis, een bestseller.

Georganiseerd ism. HMV-actis en HSE Faktor

Ook in deze serie

Hanze Lecture
Frank Quix
English

The downfall in the retail sector seems to be unstoppable. The internet is often mentioned as the major disrupting factor. But, is this really the case?

Zie ook

Alex Haslam
Identity, Influence and Power
English

Leadership is not simply about getting people to do things. It is about getting them to want to do things. Leadership is not an “I-thing”; it is very much a “we-thing”.