Skip to main content
In series
Nederlands

Het virtuele leven van kinderen

Martine Delfos

Kinderen ontwikkelen zich razendsnel. Op lichamelijk, sociaal en cognitief niveau. Ze sporten, leren normen en waarden en beheersen taal en rekenen in een mum van tijd. Maar hoe zit het eigenlijk met de virtuele ontwikkeling? De jeugd groeit op in een nieuwe, fascinerende wereld. Het virtuele milieu bestaat uit tv, mobieltjes, computer, internet, gaming, IPods en wat de toekomst nog meer te bieden heeft. Het is voor kinderen niet een instrument maar een leefwereld, waar ze recht hebben om zich vrijuit te ontplooien. Maar waar ze ook in aanraking komen met onder andere seks en geweld. Natuurlijk is het een leuk apparaat voor  jongeren, die computer. Ze zijn er zoveel wijzer mee dan hun ouders. Ze kunnen er álles mee. Dit is een van de redenen dat we ze daar hun gang hebben laten gaan, zonder volwassenen om ze te begeleiden en op te voeden. In feite heb¬ben ouders en opvoeders ze, ondoordacht, in de steek gelaten. Wat betekent dat? Is het noodzakelijk daar óók op te voeden? En hoe dan?

Dr. Martine F. Delfos is biopsycholoog, therapeut, publicist en lector Virtuele ontwikkeling van de jeugd aan de Hogeschool Edith Stein. In 2008 verscheen haar lectorale rede Virtuele ontwikkeling van de jeugd. Binnenkort verschijnt haar boek Let’s game. Over games en gaming. Voor ouders en gamers.

See also

Michael Tomasello
On the Origins of Culture and Cognition
English

Why do the minds and societies of apes and humans differ as much as they do? Simply saying that humans are more intelligent does not yet explain how this situation evolved.

Placeholder
Huib van der Burg, Geert Reuten, Frank Ankersmit, Steven Brakman, Hans Harbers
Nederlands

“Het maakt niet uit of de kat zwart of wit is, als ie maar muizen vangt”, dat was in het kort de reactie van de Chinese partijleider Deng op de vraag of hij voor een staatsgelei