Overslaan en naar de inhoud gaan
Nederlands

Sociale Media en Netwerken

Rafael Wittek, Frank Willems, Hans Risselada, Frido van Driem

De opkomst van sociale media en netwerksites creëert niet alleen nieuwe manieren van netwerken, maar biedt ook nieuwe mogelijkheden voor marketing.
Iedereen maakt deel uit van een sociaal netwerk. Sterker nog, vrijwel iedereen maakt deel uit van meerdere netwerken van vrienden, collega’s, kennissen en familie. Ook virtuele netwerken zijn tegenwoordig niet meer weg te denken; miljoenen mensen hebben een profiel op sociale media als Hyves, Facebook of LinkedIn.
Sociale netwerken zijn voer voor psychologen die de onderlinge relaties binnen groepen onderzoeken en zo informatie krijgen over zaken als populariteit onder jongeren, rookgedrag of de verspreiding van een besmettelijke ziekte. Sociale netwerken en de manier waarop mensen binnen een netwerk elkaar beïnvloeden vormen ook de basis van marketingstrategieën. De opkomst van sociale media en netwerksites creëert niet alleen nieuwe manieren van netwerken, maar biedt ook nieuwe mogelijkheden voor marketing. Zo worden reclameboodschappen op Facebook afgestemd op jouw persoonlijke profiel. En kunnen bedrijven en werknemers met elkaar in contact komen via LinkedIn. Hoe spelen de sociale media en het bedrijfsleven in op deze nieuwe mogelijkheden?

Bart van de Laar gaat in gesprek met Rafael Wittek, hoogleraar Theoretische Sociologie aan de Rijksuniversiteit Groningen; Frank Willems, lector aan de Hanze Hogeschool en specialist in het regisseren van ondernemende netwerken; Hans Risselada, promovendus Marketing met als onderzoeksthema sociale invloeden; en Frido van Driem masterstudent Business Administration en medeoprichter van AlumUnited, dat via sociale media alumni in contact brengt met potentiële werkgevers.

In het maandelijkse Kenniscafé Groningen vertellen lokale onderzoekers over hun drijfveren, resultaten en uitdagingen en gaan ze in gesprek met het publiek. Het Kenniscafé wordt georganiseerd door Studium Generale Groningen in samenwerking met Science LinX , de UK en het Groninger Forum.

Ook in deze serie

Jetse Goris in gesprek met Marloes Emous, Anton Scheurink en Andrea Werkman
Nederlands
Meer dan de helft van de volwassenen in Nederland is te zwaar. Hoewel we allerlei campagnes lanceren om gezond gedrag te stimuleren, zijn ze vaak niet effectief genoeg. Wat kunnen doen zodat zoveel mogelijk mensen de kans krijgen om lichter door het leven te gaan?

Zie ook

Placeholder
Baukje Prins, Anja Aaldering, Roel Kuiper, Jeroen Diepemaat, Tjitse Hofman
Over de grenzen tussen zorgzaamheid en bemoeizucht
Nederlands

Aan het huidige kabinet is duidelijk te merken dat de liberalen niet meer de dienst uitmaken in Nederland. Sinds Balkenende IV herleeft het paternalisme.

Stefan Schevelier
Johan Huizinga's Homo Ludens in the 21st Century
English

During the COVID-19 pandemic, people had to stay indoors as much as possible. To pass the time, we massively turned to Netflix, books, knitting and… video games!

Jouke van Dijk, Hans Revier en Hendrik Hoekstra
Nederlands

Het Waddengebied is de parel van het Noorden en behoort als UNESCO Werelderfgoed tot de top van de wereldnatuur. Maar de Wadden zijn meer dan natuur alleen.