Overslaan en naar de inhoud gaan
Placeholder
In serie
Nederlands

Hebbe Hebbe Hebbe...

Slaaf van reclame?
Bob Fennis

Reclame is in staat je te verleiden tot het kopen van gewenste, maar soms ook ongewenste producten en diensten. Telkens weer lukt het via reclameboodschappen om ons dingen aan te smeren waar we eigenlijk niet op zitten te wachten. We doneren aan instanties waarvan we nog niet eerder hadden gehoord, we kopen producten die we niet nodig hebben en we stemmen op politieke kandidaten met een bedenkelijke reputatie. Constant worden we blootgesteld aan verschillende reclameboodschappen en advertenties, maar wat voor invloed heeft dit op ons gedrag? Wetenschappelijk onderzoek geeft inzicht in de psychologie achter ons consumentgedrag en de werking van reclameboodschappen. Psychologische processen spelen een rol bij beïnvloeding, maar ook bij de weerstand tegen beïnvloeding. Wanneer is een reclame effectief, wat werkt en wat niet? Wanneer gaan consumenten overstag en wanneer ervaren zij weerstand? En hoe kan je als marketeer die weerstand verminderen?

Bob Fennis is hoogleraar Consumer Behaviour aan de Faculteit Economie en Bedrijfskunde van de Rijksuniversiteit Groningen. Daarvoor was Fennis als universitair hoofddocent verbonden aan de Universiteit Twente en de Universiteit Utrecht. Hij studeerde sociale psychologie aan de Universiteit Utrecht en communicatiewetenschap aan de Radboud Universiteit Nijmegen.

Ook in deze serie

Hanze Lecture
Frank Quix
English

The downfall in the retail sector seems to be unstoppable. The internet is often mentioned as the major disrupting factor. But, is this really the case?

Zie ook

Documentary, with introduction and discussion by Sami Faltas
Insights into Israel's secret service
English

Charged with overseeing Israel's war on terror-both Palestinian and Jewish- the head of the Shin Bet, Israel's secret service is present at the crossroad of every decision made.

Placeholder
Winnie Gerbens-Leenes
Kritische consument eet duurzaam voedsel
Nederlands

Westerse mensen hebben steeds meer te besteden. Het gevolg is dat ze anders zijn gaan eten en drinken: meer vlees, zuivelproducten, koffie, wijn en bier.